mercredi 24 février 2016

Een ST besteld, maar dan van Opel.

Afgelopen december kreeg ik bericht dat mijn Renault in het voorjaar het veld moet ruimen. Ergens vond ik dat wel jammer, bevalt op zich goed (wel inmiddels wat vage elektronische zaken, zoals herstart navi/audio, herstart/*******en infoscherm, keyless wat niet altijd op alle portieren werkt... maarja Frans karakter zullen we maar zeggen). Voor 135 euro netto per maand incl. tankpas hoor je mij niet klagen…

Maar ik mocht dus een nieuwe auto van mijn werkgever “uitzoeken.” Waar begin je dan. Juist een Ford dealer. Ik had wel interesse in een Mondeo of Focus. In een lege showroom naar een paar modellen gekeken, na een minuut of 10 was ik nog steeds niet aangesproken dus ik ging zelf maar eens op zoek naar een verkoper. Mijn lijstje wensen bestond uit een nette veilige station voor het gezin, trekhaak voor de fietsen en een incidentele aanhanger en beetje comfort/gadgets. Vanuit de werkgever werd enkel een budget meegegeven en dat het benzine moest worden.

Het werd uiteindelijk een kort gesprek met een voor mijn gevoel ongeïnteresseerde gesprekspartner. Mondeo was niet aan de orde, maar tot mijn verbazing zou ook een Focus niet passen. Of een Fiesta niet iets voor mij was… (Ik had als eerste wens toch station gezegd?) Hij zou kijken of hij misschien ergens nog een interessant 1.0 instapmodel kon opduikelen en zou mij bellen. Vertwijfeld ging ik richting huis. Collega’s rijden in mooi aangeklede Octavia, Golf, Megane, 308 en dan zou een Focus niet passen?

Toen ben ik offertes gaan opvragen van de auto’s van collega’s en las ik tussendoor eens een artikeltje over een nieuwe Opel. De Golf 1.0t connected nogwat nogwat was een optie en reed prettig. De Megane Estate wordt niet voor de zomer geleverd en de oude was in de lease duurder dan de Golf… De Octavia en 308 vond ik niet interessant.

Uiteindelijk het er toch maar op gewaagd en proefgereden met een nieuwe Astra 1.0t Innovation, ik moet zeggen op zich niet verkeerd. Voldoende vlot, alleen ook erg luidruchtig/irritant op de snelweg (na 5 versnellingen hield het ineens op is > 3.000 toeren). Bood wel veel opties voor relatief weinig geld.

Vervolgens veel getwijfeld over de Golf en de Astra, echter toen belde de Opel dealer op met de vraag of ik een 1.4t in Business+ uitvoering al overwogen had. Duurdere motorisering, maar wel een stuk fijner en vooral enorm stil bij 120+ (wel zes versnellingen). Na de proefrit was ik er wel uit, prettige AGR-comfort stoelen (ben iemand met rugklachten), leuke gadgets, prima ruimte.

Nog even overwogen om de verkoper van de Ford dealer nog te bellen met de vraag hoe het hem de zoektocht naar de Fiesta Wagon verging… Mezelf de energie maar bespaart, blijft toch vervelend hoe dat (niet) gelopen is.

Als laatste moest ik afgelopen week in overleg met de leasemaatschappij om het e.e.a. binnen budget te houden. Daaruit volgde dat ik nog wel twee keuzes had te maken:
Trekhaak of leuk kleurtje;
Comfortstoelen of 17” velgen.

Tja, en dan blijft het heel rationeel bekeken toch een leenauto… trekhaak en comfortstoelen it was.

Dus (helaas) het is geen Focus geworden. Anderzijds wel een vlotte en praktische station waar ik hopelijk de komende jaren veilig mee van afspraak naar afspraak kom en natuurlijk leuke uitstappen met het gezin mee ga maken. Ik ben er dan ook wel weer blij mee, wie weet over 4 jaar of 120.000km weer in herkansing voor een Focus IV.

En tot slot voor de geïnteresseerden wat specs:
Opel Astra Sports Tourer Business+ 1.4 Turbo - 110kW (150pk) (MT6)

Met o.a.:
Elegance pack: Verstelbare middenarmsteun vóór; Cruise control en snelheidsbegrenzer; 3-spaaks lederen stuurwiel; Stuurwielbediening
Zicht- en lichtpakket 1: Regensensor; Automatisch dimmende binnenspiegel; Automatic Light Control Buitenspiegels elektrisch bedienbaar, verwarmbaar en handmatig wegklapbaar, in carrosseriekleur
Park pilot vóór en achter
Comfort-pakket:incl. Opel Eye (incl. Collision alert indicator; Followingdistance indicator; Collision mitigation braking; Traffic Sign Detection systeem; Headlamp control, auto dynamic, glarefree highbeam; Lane departure warning), Electronic Climate Control, Interieur lichtpakket, Ergonomische comfortstoelen (AGR-gecertificeerd)
Navi 900 IntelliLink® systeem:
8" kleuren-touchscreen
Ingebouwd (3D) navigatiesysteem
Voice-control
Apple CarPlay™ en Android Auto™2
Bluetooth®, USB en externe stereo-ingang
Handsfree bellen
4,2" kleurendisplay in het instrumentencluster met audio-, telefoon- en navigatiefuncties
Haaienvin-antenne
Achteruitrij camera
Trekhaak, afneembaar






Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire