mardi 2 septembre 2014

B-25 18th squadron NEIAF

B-25 18th squadron NEIAF.



Voor vele is het een bekend verhaal, maar ik zal het nog kort doorlopen. In de tweede wereld oorlog werdt Indonesië aangevallen door de Japanners. Na de capitulatie zijn veel Nederlanders gevlucht. Veel luchtmacht personeel kwam in Australië terecht. Uit dit personeel werdt een Nederlands Squadron gevormd onder de koepel van de RAAF. Dit squadron heeft bijna alleen maar met B-25's gevlogen. Hoewel de bemanningen roteerden is dit squadron vanaf mid-late 1942 continu actief geweest in de oorlog. (en daarna ook in de verschillende politionele acties)



Waarschijnlijk de grootste en belangerijkste actie was de aanval op de Japanse kruiser Isuzu op 6 mei 1945. Deze kruiser werdt ontdekt op volle zee en werdt begeleid door twee destroyers en twee kleinere escorte vaartuigen op. Aanvankelijk werdt gedacht dat zij een aanval zouden (kunnen) doen ergens op de Australische kust, mogelijk het afzetten van Japanse mariniers die veel schade aan zouden kunnen richten. Achteraf bleek het dat de Japanners alleen maar personeel wilde terug trekken. Uit een soort schrikreactie werdt meteen een luchtaanval voorbereid. Twee squadrons B-25 en een squadron B-24's moesten de Japanse vloot eenheden aanvallen. De aanvalsmacht zou bestaan uit 11 B-25's van het 18de (NEIAF) squadron, 10 B-25's van het 2de RAAF Squadron en negen B-24's van de RAAF. De RAAF wilde eerst in kleine groepjes vanuit verschillende kanten aanvallen met kleine groepjes bommenwerpers op grote hoogte om het de luchtafweer zo moeilijk mogelijk te maken. Kapitein Renauld van het 18de zag hier niets in. Op een hoogte van 10.000 voet doet een bom er minstens 25 seconden over om beneden te komen. Dat is meer dan genoeg tijd voor een kruiser om te manouvreren en de bommen te ontwijken. Kapitein Renauld wilde met het 18de squadron in één keer over de kruiser te vliegen en alle bommen tegelijk afwerpen. Zo zou er een trefferpatroon ontstaan dat niet te ontwijken was. Achteraf heeft hij gelijk gekregen. Uiteindelijk deden er tien B-25's van het 18de mee. Van de 39 afgeworpen bommen. (vier bommen van 500lbs per B-25, er is er waarschijnlijk eentje blijven hangen) konden ze twee treffers plaatsen. Alle RAAF aanvallen waren zonder resultaat. De Isuzu kreeg vanaf vliegvelden op het land een jager escorte en die konden twee RAAF B-24's neerhalen.



De Isuzu ontkwam. Maar was zo ernstig beschadigd dat het voor een aantal amerikaanse onderzeeboten het gemakkelijk werd om hem te onderscheppen en tot zinken te brengen met torpedo's.



Dit was de laatste oorlogs opdracht van het 18de squadron. Zei verplaatsten zich naar een vliegveld wat dichter bij het strijdtoneel zat, maar vloog geen operationele opdrachten meet voor het einde van de oorlog.



Tot zover het stukje geschiedenis.



Ik heb al twee B-25's van het 18de squadron gebouwd, maar eerlijk gezegd kan ik er niet genoeg van krijgen. Het zijn gewoon ontzettend gave toestellen. Er zijn zeer opmerkelijke vluchten mee gemaakt en vele heldendaden zijn met dit toestel verricht. Vanwege mijn inmiddels overleden opa spreekt het hele NEIAF verhaal mij ook heel erg aan.



Een tijdje geleden deed ik een impulsieve aankoop (koopspook) met dit doosje.







Dat zijn tien B-25's in één! Voor een Mitchell fan is dit natuurlijk onweerstaanbaar! Hiermee wil ik de luchtaanval op de Isuzu nabouwen. Daarvoor heb je 10 B-25's nodig en dat is dus precies het aantal in dit doosje. Informatie hiervoor kan ik putten uit de volgende boeken:



O.G. Ward, De militaire luchtvaart van het KNIL in de jaren 1942-1945

René Wittert van Hoogland, Het vergeten Squadron

De Nederlandse Mitchells. G.J. Tornij



Details tussen de verschillende boeken verschillen van elkaar, maar hieruit kun je een aardig overzicht krijgen van het 18de squadron in het algemeen en de aanval op de Isuzu in het bijzonder. Ik doe dit project als een soort tussen dingetje als ik even het werk aan de FOkker C.I 'zat' ben. Een week geleden kreeg ik zo'n goede aanval van spontane inspiratie dat ik er om 4 uur 's nachts wakker van geworden ben en niet meer in slaap kon komen. Die inspiratie ziet er ongeveer zo uit:







René Wittert heeft ook een uitgebreide beschrijving van deze actie in zijn boek. Hijzelf was destijds niet meer bij het squadron. Maar in zijn boek staat er wel een foto waarvan hij zelf zegt dat die tijdens de aanval is genomen. Hierop zijn vijf B-25's van het C/D type te zien. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat die foto ook daadwerkelijk op die bewuste dag is gemaakt aangezien er maar vier B-25D's mee vlogen en zes B-25J's. De registraties van de toestellen die mee vlogen staan in het boek van O.G. Ward en de types die daarbij horen zijn terug te vinden in het boek van G.J. Tornij.







Maar al nadenkende over de historische details kan ik natuurlijk wel beginnen aan de Mitchells zelf. De sprue ziet er zo uit.







Als je ze alle tien naast elkaar zet ziet het er indrukwekkend uit.







Hier en daar wat flash en uitwerp markeringen. Ik wil de doorzichtige delen zoveel mogelijk doorzichtig laten dus, moet ik wel wat meer schuren en schrapen om het interieur toonbaar te maken. Het is maar schaal 1:350 dus ik denk dat ik kan volstaan met het interieur te voorzien van een kleurtje zoals "Interior green". Tevens moet ik bij de B-25J's de geschutskoepels eraf vijlen en een nieuwe erop zetten. Maar eerst moeten ze allemaal in elkaar gezet worden.







Één B-25 zoals hij hier ligt kost ongeveer een half uur om in elkaar te zetten, inclusief plamuren.







En zo ver ben ik nu.







Er is nog een hoop te doen. En veel details zijn nog niet helemaal duidelijk hoe ik dat precies aan moet pakken. Tips en gedachten zijn meer dan welkom!!!



1.In welke formatie werd er gevlogen? De foto uit het boek van Wittert van Hoogland is duidelijk niet ten tijde van de raid op de Isuzu. In het schema hierboven heb ik een formatie ingetekend waarvan ik dacht dat die nog wel waarschijnlijk was. O.G. Ward zegt dat de toestellen met een tussenafstand van 150 voet vlogen. in 1:350 is dat ongeveer 13 cm. Dus de formatie wordt minstens 5X13cm breed en dat wordt toch wat te groot denk ik.

2. Voor de ondergrond wil ik een fotolijst kopen die groot genoeg is voor de hele formatie. De ondergrond moet een foto bevatten van een stuk oceaan. Hiervoor wil ik een hoge resolutie satelietfoto gebruiken, maar waar kan ik die vinden? Het kielzog van de Isuzu is eventueel erop te photoshoppen. Foto moet beschermd worden met een stuk plastic wat hopelijk bij de fotolijst zit.

3. De Isuzu zelf wil ik in miniatuur met plastic card erop maken. Niet in 1:350, maar echt heel klein zoals het net lijkt alsof je er van grote hoogte (10.000 voet) erop neer kijkt. Het was redelijk bewolkt en de bewolking wil ik nabootsen met watten.

4. Het fabriceren van twee gele registraties, vier vlaggen en evt. nose-art voor alle 10 de toestellen. Van drie (N5-137, N5-228 en N5-188) toestellen heb ik foto's met nose-art gevonden. Maar als iemand nog meer foto's met nose-art heeft van de overige toestellen ben ik zeer geïntereseerd! Hieronder het lijstje met toestellen die meededen.



Nummer Regi.......piloot...............type...........Nos eart

1............N5-226..Kap. Renaud....B-25J

2............N5-239..Lt. Blauw..........B-25J

3............N5-137..Lt Slats.............B-25D.......Wesp? Blz 78 GJ tornij

4............N5-230..ovl. De Vries.....B-25J

5............N5-209..Kap. Cooke.......B-25D

6............N5-228..Lt. Hagers.........B-25J........Lieke?

7............N5-188..Lt Noordraven...B-25D.......pin-up? Blz 88 GJ tornij

8............N5-245..Lt Merkelbach....B-25J

9............N5-184..Lt Dijkstra..........B-25D

10..........N5-242..Lt. De Neve........B-25J



Nummer 11 moest terug keren vanwege een motorstoring.



Tips en opmerkingen zijn zeer gewenst!!!!





B-25 18th squadron NEIAF

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire