jeudi 25 septembre 2014

Aankoopadvies - meerdere vragen

Binennkort wil ik een Ford Focus Station MK2 fase 1 aan gaan schaffen. Voor een heel verhaal over hoe en waarom kan je kijken in mijn 'even voorstellen' topic.

Omdat ik totaal niet thuis ben in Ford heb ik nog wel een hoop vragen.



Ik heb in mijn hoofd om een auto met rond de 150.000km op de teller aan te schaffen en om hier dan een jaartje of 2 mee te rijden. De verwachting is dat ik er 20.000 tot 22.500 km per jaar ga rijden. In die 2 jaar heb ik dan tijd genoeg om door te sparen voor een andere auto (een fase 2 of misschien wel een MK3. Wie weet.)



Levensduur
Wat is de gemiddelde levensduur van een Focus MK2? Ik weet dat er altijd uitzonderingen zijn. Dat bij wijze van spreken iemand bij 50.000km een totaal versleten motor kan hebben of met 500.000km er nog als een zonnetje mee kan rijden, maar waar moet ik een beetje rekening mee houden? Is het verantwoord om een fase 2 met 200.000 op de teller te kopen, of kan ik voor het zelfde bedrag beter voor een fase 1 gaan met 150.000km?



Motorisatie
Ik hou best van een auto met een beetje pit. Met de 1.4 zou de Focus net sloom zijn als de 1.0 waar ik nu in rij dus kijk ik eigenlijk alleen vanaf een 1.6. Wat zijn nou goede motoren, en wat nou juist niet? Qua kosten zou het niet veel uitmaken voor mij om voor een benzine of diesel te gaan. Met de kilometers die ik er mee ga rijden zit ik zo rond het break-even point.



Onderhoud en overige kosten
Zijn er mensen die hier wat kwijt willen over hun onderhoudsbeurten en andere gemaakte kosten? Waar moet ik zo gemiddeld op rekenen? De standaardprijzen die de dealer opgeeft geloof ik nooit aangezien er altijd wel iets bij komt wat niet bij het onderhoud hoort. Het idee is om het onderhoud wel bij Ford uit te laten voeren ivm de gratis pechhulp die je er dan bij hebt. De extra kosten van het dealeronderhoud zijn volgens mij nog altijd lager dan de kosten van de ANWB.



Uitvoering
Qua uitvoering heb ik al een beetje rond zitten kijken. Volgens mij is de futura voor mij de meest interessante uitvoering samen met een First Edition (hoewel deze geen airbags achter heeft). De zaken die voor mijin ieder geval belangrijk zijn zijn Airco (bij voorkeur automatische), elektrische ramen en cruise control. In verband met een slechte rug is voor mij een sportinterieur ook wenselijk (meer steun = minder rugklachten). Een regensensor vind ik ook erg makkelijk net als automatische koplampen. Volgens mij zitten al deze opties standaard op alletwee de modellen. Zijn deze uitvoeringen een goede keuze, of zijn er nog andere welke ik in overweging moet nemen?

Als ik autoweek.nl mag geloven dan zouden de Futura en First Edition alletwee voorzien zijn van een armsteun voor. Nou heb ik volgens mij op marktplaats al meerdere futura's gezien zonder armsteun. Kan dit kloppen?

Interieur

Tot nu toe heb ik een aantal verschillende dashboardafwerkingen gezien. Mat zwart (Trend/ambiente?), zilver (Futura?), zilver met een werkje, carbon en hout. zijn dat alle afwerkingen of zijn er nog meer? En welke afwerking hoort thuis op welke uitvoering?

Ik kom rode en groene dashboardverlichting tegen. Is de kleur van de dashboardverlichting nog ergens van afhankelijk (zoals model of bouwjaar)? Of is dit 'willekeur'?



Verfraaiing
Ik wil er graag fase2 achterlichten in gaan zetten. Ik weet dat de bekabeling aangepast moet worden, maar dat is geen enkel probleem voor mij. Wat ik mij alleen afvroeg is of de achterlichten van de station gelijk zijn aan die van de hatchback? Op het eerste oog lijken ze gelijk, of vergis ik mij daar in?

Verder ga ik er waarschijnlijk submarine verlichting in bouwen en een op android draaiende chinese navigatie waar ik dan TomTom op installeer. De middenconsole bouw ik dan om van rechthoekkig naar ovaal zodat ik mocht ik later overstappen naar een fase2 ik de navi zo over kan hangen.

Zijn er nog andere opties die ik in overweging moet nemen?



Algemeen
Wat zijn de algemene dingen waar ik op moet letten? Behalve dan of en waneer de distributieriem vervangen is, hoe de banden zijn, slijtage, gekke geluiden in de motor en de andere standaard dingen. Wat zijn nou typische zwakke punten van een MK2 fase 1, en wat zijn nou dingen die jullie zelf zijn tegen gekomen na aanschaf waar je nooit op gelet hebt? Zelf heb ik een redelijk oog voor of een auto schade heeft gehad of niet. Als ik het niet zie dan heeft de auto geen grote schade gehad, óf het is erg goed gerepareerd.

Volgens mij had ik iets gelezen over afbladerende lak op de carosserie bij de achterportieren en roestbultjes die daar dan kunnen ontstaan. Was dat nou bij de MK2 fase1 of bij een andere auto?



Ander advies is uiteraard ook van harte welkom!




Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire