mardi 26 juillet 2016

Focus 1 fase 1 Rechterachterwiel 'zoemt' en hobbelt licht

Goedemiddag,

Ik ben afgelopen zondag op vakantie gegaan naar Noord-Frankrijk met mijn Ford Focus 1.6 uit 2004.

Nu had ik thuis de laatste 2 dagen al vaag het vermoeden dat er 'iets' was aan het rechterachterwiel. Het leek een beetje op een geluid alsof er een vliegtuig overvloog, maar het kwam niet vaak voor en ik dacht dat ik gewoon dingen hoorde. Hij was ook nog aan een vakantiecheck onderworpen bij de lokale garage.

Echter, tijdens de rit naar Frankrijk merkte ik richting het einde dat er steeds meer geluid vanuit rechtsachter kwam en terwijl ik eigenlijk de parkeerplaats van de bestemming opdraai begint de auto rechtsachter licht te hobbelen bij elke omslag. Naarmate ik harder rijd, hobbelt de auto sneller (maar nog steeds heel licht). Het geluid wordt echter steeds hoorbaarder.

Gisteren toch nog maar de auto meegenomen voor een klein stukje en vanmorgen was ik dat weer van plan, maar het geluid nam dermate toe dat ik het onverantwoord vond om door te rijden en ben ik omgekeerd.

Terug in 't huisje contact opgenomen met Ford Assistance die een Franse weghulp zouden inschakelen. Die kerel is zojuist geweest, maar sprak helaas geen woord Engels. En ik spreek geen Frans.

Die meneer heeft de auto op de krik gezet, en kon zo het wiel 'wiebelen' door een beetje tegen het wiel te duwen. De 4 bouten zaten goed vast, maar in het midden van een wiel zat een soort kapje. Dat kapje heeft hij weggehaald, waardoor er een nieuwe soort bout tevoorschijn kwam. Hij pakte wat gereedschap, maar ik vermoed dat hij simpelweg niet het juiste gereedschap voor dat onderdeel had en zijn conclusie was 'kaput'.

Ter beeldvorming, het gaat om ongeveer deze velg, en dan het rondje in het midden:


Nu is mijn auto weggesleept (:() naar een Ford Dealer 45 minuten verderop, maar ik heb eigenlijk geen idee wat er nu gaat gebeuren, vanwege de taalbarrière. Ik ga daarover vanavond nog een keer Ford Assistance bellen.

Mijn vragen aan jullie zijn:

- Wat is er precies kapot (hoe heet die bout in het midden)? Of kan het nog meer zijn?
- Hoe lang duurt een reparatie naar schatting?
- Hoe duur wordt deze reparatie denken jullie?

Ik heb die meneer nog geïnformeerd over het feit dat ik nog een reservewiel had, maar volgens hem had dat geen zin, omdat dat ding in het midden dus kapot is.

Echt super balen dit, want we kunnen nu nergens heen :(

Wordt een dure grap ben ik bang (wegslepen, taxi naar garage, repareren..)


Focus 1 fase 1 Rechterachterwiel 'zoemt' en hobbelt licht

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire