Al een paar jaar valt de aanwijzing van de kilometerteller weg. Eerst soms heel eventjes, nu steeds vaker. Het valt me op dat het vooral bij vochtig weer gebeurt. Deze zomer er amper last van gehad, nu gebeurt het dat je 5 km. zonder rijdt.
Als de teller het niet doet gaat de radio iets zachter spelen. De motor doet normaal door, behalve als je rijdt met het gaspedaal heel iets ingedrukt. Dan bokt de auto.
Volgens mij kan het 3 of 4 oorzaken hebben:
- kilometertellerunit: vorig jaar heb ik de achterkant van de printplaat met blanke lak ingespoten. Dit hielp niets. Volgens mij valt deze af;
- de snelheidssensor in de versnellingsbak. Dit lees je hier ook veel. Maar heb je dan deze storing vaker bij vochtig weer?
- de bedrading tussen de sensor en de kilometerteller. Door vocht lekt het signaal weg naar massa of wordt het deels kortgesloten. Kan dit de oorzaak zijn? Of wordt de sensor 'moe', waardoor er minder signaal uit komt?
- ik lees ook over aarding problemen van de motor. Kan dit hier misschien spelen in combinatie met vocht? Ander elektra problemen heb ik (nog) niet.
Wie heeft hier een stukje advies in? Wat voor signaal geeft de sensor af? En is dit handig te meten onder het rijden? Waar kan ik er handig een voltmeter ertussen knopen?
Daarnaast ging gisteravond het gele motorlampje ook branden. Heeft dit met bovenstaande te maken? Komt dit misschien omdat er onverbrande benzine in de katalysator komt, doordat de auto slechter loopt?
Bij voorbaat dank voor adviezen.
Als de teller het niet doet gaat de radio iets zachter spelen. De motor doet normaal door, behalve als je rijdt met het gaspedaal heel iets ingedrukt. Dan bokt de auto.
Volgens mij kan het 3 of 4 oorzaken hebben:
- kilometertellerunit: vorig jaar heb ik de achterkant van de printplaat met blanke lak ingespoten. Dit hielp niets. Volgens mij valt deze af;
- de snelheidssensor in de versnellingsbak. Dit lees je hier ook veel. Maar heb je dan deze storing vaker bij vochtig weer?
- de bedrading tussen de sensor en de kilometerteller. Door vocht lekt het signaal weg naar massa of wordt het deels kortgesloten. Kan dit de oorzaak zijn? Of wordt de sensor 'moe', waardoor er minder signaal uit komt?
- ik lees ook over aarding problemen van de motor. Kan dit hier misschien spelen in combinatie met vocht? Ander elektra problemen heb ik (nog) niet.
Wie heeft hier een stukje advies in? Wat voor signaal geeft de sensor af? En is dit handig te meten onder het rijden? Waar kan ik er handig een voltmeter ertussen knopen?
Daarnaast ging gisteravond het gele motorlampje ook branden. Heeft dit met bovenstaande te maken? Komt dit misschien omdat er onverbrande benzine in de katalysator komt, doordat de auto slechter loopt?
Bij voorbaat dank voor adviezen.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire