mardi 19 avril 2016

Trekhaak onder een Wagon van 2014

Hoi,

Gisteren is de trekhaak onder de Focus gekomen. Omdat ik het niet zelf gedaan heb is dit eigenlijk geen echte how-to, maar ik hoop dat het een goede impressie geeft van de werkzaamheden.

De oorspronkelijke achterkant. De voetjes zijn al van de vloer.



De bumper afgebouwd. Lampen eruit, net als de nodige interieur delen:



De lampen zaten nog flink vast. Bij het terugplaatsen heb ik de geleidepennen met wat vet ingesmeerd.

De trekhaak. Een Bosal met 13 polige stekkerdoos.



En gemonteerd. Dat ging erg snel. Prima pasvorm.



Ik heb intussen de nieuwe bumperschaal omgebouwd. Rustig werken en goed opletten hoe sommige delen ingebouwd zitten. Met name de sensoren moet je even doorhebben.



De achterbumper bestaat uit 3 delen. Twee gelakte "zijwangen" en de feitelijke achterbumper. Alles zit geklikt. Als je eenmaal de eerste klem los hebt volgt de rest zonder veel problemen.





Ondertussen...:





Enige nadeel: de teking goed interpreteren. Maar alles is keurig voorbereid en past perfect! Kabelboom en module zijn van Nederlands fabrikaat.

De plek van de lamp nog even. De gaten linksboven en rechtsboven heb ik ingevet voor het terugplaatsen.

Puinzooi!! Gaat dit nog goed komen...?



Natuurlijk! Nog een laatste check of er geen storingen optreden tijdens het gebruik en klaar. Alles in één keer goed. De module van de trekhaak schakelt het mistlicht keurig uit als er een stekker in de doos geprikt is. Dit gaat niet meer mechanisch. Top. En ook dan geen foutmelding op het dashboard. Het enige dat nog moet gebeuren is de PDC uitschakelen als er een stekker in de doos zit. Maar dat gaat hier via het forum prima lukken. In de handleiding van de trekhaak staat keurig vermeld welke instellingen aangepast moeten worden. Keurig.



Mijn trekhaak is van het aangeschroefde type. Dus niet de gelaste. Onzichtbare bumperuitsnede en 90 kg kogeldruk (fietsendrager!) en natuurlijk de 1500 kg trekvermogen. Op de foto ontbrak nog de hulpkoppeling voor de losbreekreminrichting, die zit er inmiddels ook op.

De PDC "ziet" de trekhaak niet, dus alles functioneert zoals het was. Nu nog de DRV erin en dan een keer aan de Focccus om alles te perfectionaliseren.



Tot zover!


Trekhaak onder een Wagon van 2014

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire