mardi 26 avril 2016

Jazzper en zijn komende wagon Mk2.5

Ik heb per ongeluk een Mk2.5 2011 Ford Focus 1.6 Comfort gekocht. Komt over paar weken. Het verhaal en voorstel:

Ben tweede helft 30, drie kindjes en werk bij een adviesbureau. Hobbies fotografie en (vintage) horloges.

Autoverleden:
Zelf altijd Frans gereden. Een Xantia break 2.0 Turbo CT uit 1996 was mijn eerste. Racemonster alhoewel wel wat zwaar.

Daarna een 306 break 1.8 phase III uit 2000. Die rijd ik nu nog.

Mijn vriendin heeft ook diverse autos gehad. Haar vader is jaren directeur van een Ford dealer geweest dus het Ford zit er wel wat in hier. Onder andere een Ford Escort MkIV 1.6 CL K6 Europa uit 1990 gehad. Roestte helemaal weg op het laatst.

En toen:
"Ik mag niet kiezen maar krijg een leaseauto uit de poule toegewezen: een ford focus" kreeg ik te horen van mijn vriendin. Haar lease-auto is hier de primaire auto thuis dus ik rijd er ook veel in (zeker lange ritten / vakanties). Mijn eerste gedachte was: oh nee! Ik zag een groene of bordeauxrode 1e generatie 1999 focus wagon 1.4 voor me met twee bejaarden in. Wat vind ik dat vreselijke bakken die eerste generatie focussen met foute kleuren. Maar nee, het bleek een zwarte 2009 Ford Focus Wagon 2.0 16V Titanium Business Pack Mk2.5 gereden. Was de leasewagen van mijn vriendin (en de primaire wagen van ons gezin). Full options en genot om te rijden. Dat onderstel! Super! Wat had ik het mis. Ik vind die 1e generatie nog steeds lelijk trouwens (persoonlijk he, geen feit). Gereden van 2009-2012.

In 2012 voor mijn ouders een zwarte 2008 Ford Focus Wagon 1.8 Futura Business helpen uitzoeken. Stukken kaler dan die titanium en niet geheel probleemloos zo'n 1.8 bifuel, maar goed; fijne wagen ook. Vroeger hadden we thuis een schitterende vanillegele Ford Escort Estate. Moet hem nog eens identificeren op oude foto's maar ik vermoed 3e of 4e generatie. Was van een piloot geweest en die had hem deels RS look gegeven met dikke banden en verlaagd haha. Arme ouders van mij.

Zelf reed ik laatste jaren een Peugeot 306 break uit 2000. Die is helemaal op onderhand. Onze gezinswagen is een 2014 Citroen C4GP (zo'n nieuwe). Enfin, ik was aan het rondkijken, maar had geen haast. Heb nog heel kort tussendoor een halve Ford gehad: Een Jaguar X-type 2.0 V6. Ook zo'n leip schip. Vond hem heerlijk rijden maar zat tik in de motor. Met wat onderzoek bleken het klepstoters te zijn. Die moet je in een X-type vanaf onderen vervangen. Mag je 1500-2000 euro meenemen. Kon niet uit. Mocht terug naar de vorige eigenaar gelukkig na paar weken. Mis hem wel!

Tot een goede vriend van mij ineens recent zijn 2011 Ford Focus Wagon 1.6 16V Comfort aanbood. Is volgens hem laatst gekentekende Focus Mk2.5 van Nederland. De Mk3 reed al rond. Qua opties vrij kaal, maar... meneer is accountant en dat is categorie beter dan 'van oud omaaatje geweest'. Ding is fonkelnieuw en helemaal bij. En ik mag hem tegen handelsprijs (=cheap) overnemen. No catch! 179.000 gedraaid. Dat is wel wat, maar hij is perfect onderhouden en ik rijd in deze 2e auto slechts 8000km per jaar. Kan wel ff mee. Setje winterbanden, nieuwe matten, etc.

Vragen:
* Ik wil een trekhaak: goedkoopste is zo'n site en dan lokaal eronder klussen toch?
* De radio is heel basic: CD 6000 (met ronde hoeken, die nieuwere). Hij kreeg zijn telefoon nooit gesynct. Moet je extra hardware kopen zeker? Kan dat achteraf nog? Ik zag er al topics over. En zijn er van die cd-wisselaar, aux achtige trucs om iphone te koppelen? Ik heb ook nog zo'n Nokia BT set liggen. Werkt aardig. Zou ik ook nog kunnen inbouwen.
* verder wil ik die lampjes in de voetenbakken. Goedkope upgrade :D
* Volgens mij zit er ook geen PDC in. Is dat achteraf inbouwen een goed idee?

Zal tzt wel topic openen in Mijn Focus met foto's en de vragen.


Jazzper en zijn komende wagon Mk2.5

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire