Kopen
· Turbo
· Turbo pakking (olie retourleiding)
· Koperen ringen banjoplug (4x, optioneel)
· Moeren turbo (4 x 2euro, waarschijnlijk overbodig)
· O-ring plastic buis (waarschijnlijk overbodig)
· Retourslang (waarschijnlijk overbodig)
· Olie 4 liter (50euro)
· Motor Flush (Forté) (10 euro)
· Oliefilter (10euro)
· Ontvetter
· Carterpan-kit (20euro)
Gereedschap
· Of een brug of een krik+assteunen of oprij-rekken
· Ringsleutel: 11mm (een goede kwaliteit plat model met aan de andere kant en steeksleutel, begin niet zonder!!)
· Steeksleutels: 8,10,11,13,16 mm
· Dopsleutels ½’’ : 8,10,11,13,16,22,24mm
· Dopsleutels ¼’’: 8,10,11mm
· Dopsleutel inverse-torx: 10
· Torx:
· Inbus: 5,12???mm
· Iets om je 11mm ringsleutel te verlengen. Ik mijn geval een enorme bahco
· Potje/flesje +/- halve liter. Je moet de inhoud weten!
· ODBC stekker met en laptop met forscan
Voorbereidingen
· Verwijder de undertray ( torx)
· Verwijder de bracket waarmee de uitlaat onder de motor hangt in zijn geheel (3x 13mm dop)
· Verwijder motor cover (10mm dop)
· Verwijder luchtfilter (slangklem op turbo, clips carterventilatie beetje draaien en ze gaan los), rubber ring voorkant, stekker eruit, kabelclip aan de achterkant los)
· Verwijder de bovenste schroef van downpipe (langs oliefilter) en draai de onderste een stukje los (10mm dop)
· Verwijder rubber tussenslang (2 slangklemmen)
· Verwijder plastic buis (1 boutje 8mm dop, dan in zijn geheel draaien)
· Zoek het moertje: op de turbo zit een moertje dat losloopt als te turbo vastloopt. Controleer of het is blijven zitten, het luchtfilter(openmaken), slangen, buizen etc.
· Verwijder hitteschild 1 (5 schroeven 8mm dop+steek, 1 moer 10mm steek)
· Verwijder hitteschild 2 (2 schroeven 10mm dop)
· Spuit kruipolie op de moeren van de turbo
· Verwijder de verticale beugel die langs het roetfilter loopt (10mm dop, 10mm steek)
· Verwijder de schroef van de klem om de pot van het roetfilter (13mm steek)
De turbo eraf
· Verwijder de klem turbo-roetfilter. Verwijder de bout (16 steek) en buig de klem een stukje open door in ieder gat een schroevendraaier te steken, schuif hem naar de uitlaatpijp.
· Laat het roetfilter 15 cm zakken.
· Verwijder de banjoplug (inbus) Ook onder de leiding ligt een koperen ring.
· Verwijder de olieretourleiding (slangklem) Wil de slang niet los, probeer het dan aan de onderkant.
· Verwijder de bovenste moeren van de turbo met je 11mm ringsleutel. (Dus probeer het niet met een steeksleutel, daarmee sloop je alleen de moer.) Verleng je ringsleutel met een buis, een grote bahco of iets anders wat je in huis hebt.
· Verwijder de onderste moeren (11mm dop). Er is waarschijnlijk te weinig ruimte voor je ½’’ dop. Gelukkig heb je ook een ¼’’ dop.
· Verwijder de inverse torx (10) schroef waarmee de turbo nog vast zit.
Het zeefje verwijderen
· Maak de aansluiting waar de aanvoerleiding op het blok zit schoon met ontvetter/remmenreiniger.
· Verwijder de banjoplug waarmee de aanvoerleiding aan het blok zit. Vang ook de ring achter de leiding op.
· Verwijder het zeefje uit de banjoplug met een klein schroevendraaiertje en een tangetje.
· Monteer de olie aanvoerleiding terug aan het blok (liefst met nieuwe ringen) Ga je de ringen hergebruiken, let er dan op dat de ring achter de leiding aan 1 kant vlak is (motor-zijde) en aan 1 kant een afdruk (leiding-zijde) heeft. Verkeerd om à lekkage
Test oliestroom
· Trek de stekkers van de verstuivers los
· Hang de aanvoerleiding in een potje/flesje
· Start 15 seconden lang (niet ongeveer, maar precies)
· Steek de stekkers van de verstuivers terug.
· Schat de hoeveelheid olie in het potje/flesje en doe dit maal 4. Je weet nu het aantal ml/min. Is dit meer dan 60ml/min dan is het OK. Zo niet: monteer de nieuwe turbo niet voordat alles schoongemaakt is en de oliestroom weer werkt.
· Controleer de retourleiding op gruis en glitters
Nieuwe turbo erop
· Zet onderdelen over indien nodig, bijvoorbeeld de schroef waar de luchtbuis achter haakt (torx) en de olie retourleiding-aansluiting (inbus 5mm)(gebruik een nieuwe pakking en krab eerst goed schoon.)
· Plaats turbo in omgekeerde volgorde. Ga je de ringen van de banjoplug hergebruiken, let er dan op dat de ring achter de leiding aan 1 kant vlak is (turbo-zijde) en aan 1 kant een afdruk (leiding-zijde) heeft. Verkeerd om à lekkage.
· Laat alle voorbereidingen nog zoals ze zijn.
· Plaats het achterste hitteschild. Bestuurderszijde heeft het gewone boutje, passagierszijde het boutje met nippel (10mm dop)
Schoonmaken
Luchtleidingen
· Maak alle luchtleidingen schoon van binnen. Aanwezige olie komt uit carterontluchting en turbo. Dit is normaal.
Vacuümpomp (boven oliefilter)
· Verwijder de 4 boutjes (8mm dop) van de zwarte beugel van het brandstoffilter. Aan de achterkant zit nog een moer/boutje (10mm dop) draai deze alleen een stukje los.
· Demonteer de vacuümpomp (13 steek op de lange staaf + 10 dop op de bout)
· Controleer het zeefje op slijpsel (maak schoon met een kwastje met diesel)
· Zet voor het monteren de opstaande rand van de rotor in dezelfde positie als de gleuf in de cilinderkop. Je zult merken dat vanwege het vacuüm-systeem de schijf langzaam uit positie draait. Draai de schijf te ver terug, druk iedere paar seconden de vacuümpomp terug op zijn plaats tot de schijf precies in positie komt en de opstaande rand in de gleuf valt.
· Zet alles weer vast
Beslissingsmoment
· Zitten alle filters vol met gruis dan wil je niet starten. Laat dan eerst de olie af, wissel het oliefilter, maak de carterpan en de aanzuigbuis schoon, monteer de carterpan zonder kit, vul de olie tot niveau (wil je persé el cheapo zijn: dan afgewerkte olie) Gebruik de Motor Flush Maak vervolgens alle filters en de carterpan opnieuw schoon.
· Zijn alle filters schoon, gooi dan Forte erbij voordat je verder schoon gaat maken.
Motor Flush
· Plaats plastic pijp, rubber tussenslang naar downpipe en luchtfilter terug. (laat de stekker niet onder het luchtfilter liggen) Sluit de stekker van de luchtmassameter weer aan op het luchtfilter.
· Gooi de flush bij de olie en controleer het oliepeil (je mist olie wegens de oliestroomtest)
· Laat de motor draaien volgens instructie op de fles.
· Controleer op olielekkages.
· Maak de klem van het roetfilter weer los en laat het roetfilter weer zakken.
· Verwijder het luchtfilter weer.
Carterpan
· Laat de olie af (22mm??? dop)
· Verwijder carterpan (14?x boutje 8mm dop + 2x moer 10mm dop)
Steek een niet te dikke schroevendraaier onder het randje op de hoek linksvoor (het randje verbuigt een beetje, maar dat komt wel goed) Probeer vooral de schroevendraaier verder lang de rand te steken en niet te wrikken, daarmee buig je namelijk vooral de rand om. Geef de kit de tijd om los te scheuren.
· Maak de aanzuig buis en het filter erin schoon
· Maak de carterpan schoon, laat licht verbogen randen gewoon zoals ze zijn, deze buigen vanzelf weer recht. Ga je er nu aan frunniken dan wordt het een golfplaat.
· Schraap de kit van de rand van de carterpan. Er zit een opstaan randje in het midden, dus zowel aan de ene als aan de andere kant van het randje moet je apart schoonmaken.
· Schraap de rand van het motorblok.
· Breng een randje kit aan en hang hem terug aan de draadeindjes.
· Draai de moeren lichtjes aan en draai de boutjes terug (losjes). Ga vervolgens rond, de omgebogen hoek als laatst.
Oliefilter
· Controleer of de downpipe los is ter hoogte van het filter (10mm dop)
· Draai de dop van het oliefilter los (24mm dop)
· Trek het oliefilter uit de dop met een beetje beleid. Anders zit alles onder. Houd het filter in twee handen en duw met beide duimen de dop eraf. (een vies klusje)
· Maak de binnenkant van de dop en de binnenkant het huis schoon.
· Vervang de rubber ring die om de dop zit (deze krijg je bij het filter) Let erop dat de ring niet gedraaid zit. De ring ligt schuin, niet vlak.
· Zet het nieuwe filter in het huis (dus niet de dop) met het uitsteeksel in het daarvoor bestemde gat
· Duw de dop op zijn plaats en draai deze weer vast.
Terug in elkaar
· Monteer de bracket onder de motor (lange bout achter)
· Trek het roetfilter omhoog en plaats het terug op de turbo
· Plaats de klem terug op de turbo. (sluiting aan de bovenkant moer naar achter, dan omdraaien.) Bout (16mm steek) moet horizontaal aan de onderkant. Anders past het hitteschild niet.
· Plaats de schroef terug op de klem om de pot van het roetfilter (13mm dop)
· Plaats de verticale beugel terug op het roetfilter (10mm dop + 10mm steek)
· Schroef de downpipe vast (ook de losgedraaide bout onder). (10mm dop)
· Verwijder de tussenslang, plaats het hitteschild en plaats de tussenslang terug.
· Plaats het luchtfilter(denk aan de stekker) en druk de kabelklem, de stekker terug, plaats de rubber ring.
· Plaats motor cover (10mm dop)
· Schroef de uitlaat vast aan de bracket onder de motor
· Plaats undertray (torx)
· Sluit de ODBC-stekker aan en reset foutmeldingen.
· Turbo
· Turbo pakking (olie retourleiding)
· Koperen ringen banjoplug (4x, optioneel)
· Moeren turbo (4 x 2euro, waarschijnlijk overbodig)
· O-ring plastic buis (waarschijnlijk overbodig)
· Retourslang (waarschijnlijk overbodig)
· Olie 4 liter (50euro)
· Motor Flush (Forté) (10 euro)
· Oliefilter (10euro)
· Ontvetter
· Carterpan-kit (20euro)
Gereedschap
· Of een brug of een krik+assteunen of oprij-rekken
· Ringsleutel: 11mm (een goede kwaliteit plat model met aan de andere kant en steeksleutel, begin niet zonder!!)
· Steeksleutels: 8,10,11,13,16 mm
· Dopsleutels ½’’ : 8,10,11,13,16,22,24mm
· Dopsleutels ¼’’: 8,10,11mm
· Dopsleutel inverse-torx: 10
· Torx:
· Inbus: 5,12???mm
· Iets om je 11mm ringsleutel te verlengen. Ik mijn geval een enorme bahco
· Potje/flesje +/- halve liter. Je moet de inhoud weten!
· ODBC stekker met en laptop met forscan
Voorbereidingen
· Verwijder de undertray ( torx)
· Verwijder de bracket waarmee de uitlaat onder de motor hangt in zijn geheel (3x 13mm dop)
· Verwijder motor cover (10mm dop)
· Verwijder luchtfilter (slangklem op turbo, clips carterventilatie beetje draaien en ze gaan los), rubber ring voorkant, stekker eruit, kabelclip aan de achterkant los)
· Verwijder de bovenste schroef van downpipe (langs oliefilter) en draai de onderste een stukje los (10mm dop)
· Verwijder rubber tussenslang (2 slangklemmen)
· Verwijder plastic buis (1 boutje 8mm dop, dan in zijn geheel draaien)
· Zoek het moertje: op de turbo zit een moertje dat losloopt als te turbo vastloopt. Controleer of het is blijven zitten, het luchtfilter(openmaken), slangen, buizen etc.
· Verwijder hitteschild 1 (5 schroeven 8mm dop+steek, 1 moer 10mm steek)
· Verwijder hitteschild 2 (2 schroeven 10mm dop)
· Spuit kruipolie op de moeren van de turbo
· Verwijder de verticale beugel die langs het roetfilter loopt (10mm dop, 10mm steek)
· Verwijder de schroef van de klem om de pot van het roetfilter (13mm steek)
De turbo eraf
· Verwijder de klem turbo-roetfilter. Verwijder de bout (16 steek) en buig de klem een stukje open door in ieder gat een schroevendraaier te steken, schuif hem naar de uitlaatpijp.
· Laat het roetfilter 15 cm zakken.
· Verwijder de banjoplug (inbus) Ook onder de leiding ligt een koperen ring.
· Verwijder de olieretourleiding (slangklem) Wil de slang niet los, probeer het dan aan de onderkant.
· Verwijder de bovenste moeren van de turbo met je 11mm ringsleutel. (Dus probeer het niet met een steeksleutel, daarmee sloop je alleen de moer.) Verleng je ringsleutel met een buis, een grote bahco of iets anders wat je in huis hebt.
· Verwijder de onderste moeren (11mm dop). Er is waarschijnlijk te weinig ruimte voor je ½’’ dop. Gelukkig heb je ook een ¼’’ dop.
· Verwijder de inverse torx (10) schroef waarmee de turbo nog vast zit.
Het zeefje verwijderen
· Maak de aansluiting waar de aanvoerleiding op het blok zit schoon met ontvetter/remmenreiniger.
· Verwijder de banjoplug waarmee de aanvoerleiding aan het blok zit. Vang ook de ring achter de leiding op.
· Verwijder het zeefje uit de banjoplug met een klein schroevendraaiertje en een tangetje.
· Monteer de olie aanvoerleiding terug aan het blok (liefst met nieuwe ringen) Ga je de ringen hergebruiken, let er dan op dat de ring achter de leiding aan 1 kant vlak is (motor-zijde) en aan 1 kant een afdruk (leiding-zijde) heeft. Verkeerd om à lekkage
Test oliestroom
· Trek de stekkers van de verstuivers los
· Hang de aanvoerleiding in een potje/flesje
· Start 15 seconden lang (niet ongeveer, maar precies)
· Steek de stekkers van de verstuivers terug.
· Schat de hoeveelheid olie in het potje/flesje en doe dit maal 4. Je weet nu het aantal ml/min. Is dit meer dan 60ml/min dan is het OK. Zo niet: monteer de nieuwe turbo niet voordat alles schoongemaakt is en de oliestroom weer werkt.
· Controleer de retourleiding op gruis en glitters
Nieuwe turbo erop
· Zet onderdelen over indien nodig, bijvoorbeeld de schroef waar de luchtbuis achter haakt (torx) en de olie retourleiding-aansluiting (inbus 5mm)(gebruik een nieuwe pakking en krab eerst goed schoon.)
· Plaats turbo in omgekeerde volgorde. Ga je de ringen van de banjoplug hergebruiken, let er dan op dat de ring achter de leiding aan 1 kant vlak is (turbo-zijde) en aan 1 kant een afdruk (leiding-zijde) heeft. Verkeerd om à lekkage.
· Laat alle voorbereidingen nog zoals ze zijn.
· Plaats het achterste hitteschild. Bestuurderszijde heeft het gewone boutje, passagierszijde het boutje met nippel (10mm dop)
Schoonmaken
Luchtleidingen
· Maak alle luchtleidingen schoon van binnen. Aanwezige olie komt uit carterontluchting en turbo. Dit is normaal.
Vacuümpomp (boven oliefilter)
· Verwijder de 4 boutjes (8mm dop) van de zwarte beugel van het brandstoffilter. Aan de achterkant zit nog een moer/boutje (10mm dop) draai deze alleen een stukje los.
· Demonteer de vacuümpomp (13 steek op de lange staaf + 10 dop op de bout)
· Controleer het zeefje op slijpsel (maak schoon met een kwastje met diesel)
· Zet voor het monteren de opstaande rand van de rotor in dezelfde positie als de gleuf in de cilinderkop. Je zult merken dat vanwege het vacuüm-systeem de schijf langzaam uit positie draait. Draai de schijf te ver terug, druk iedere paar seconden de vacuümpomp terug op zijn plaats tot de schijf precies in positie komt en de opstaande rand in de gleuf valt.
· Zet alles weer vast
Beslissingsmoment
· Zitten alle filters vol met gruis dan wil je niet starten. Laat dan eerst de olie af, wissel het oliefilter, maak de carterpan en de aanzuigbuis schoon, monteer de carterpan zonder kit, vul de olie tot niveau (wil je persé el cheapo zijn: dan afgewerkte olie) Gebruik de Motor Flush Maak vervolgens alle filters en de carterpan opnieuw schoon.
· Zijn alle filters schoon, gooi dan Forte erbij voordat je verder schoon gaat maken.
Motor Flush
· Plaats plastic pijp, rubber tussenslang naar downpipe en luchtfilter terug. (laat de stekker niet onder het luchtfilter liggen) Sluit de stekker van de luchtmassameter weer aan op het luchtfilter.
· Gooi de flush bij de olie en controleer het oliepeil (je mist olie wegens de oliestroomtest)
· Laat de motor draaien volgens instructie op de fles.
· Controleer op olielekkages.
· Maak de klem van het roetfilter weer los en laat het roetfilter weer zakken.
· Verwijder het luchtfilter weer.
Carterpan
· Laat de olie af (22mm??? dop)
· Verwijder carterpan (14?x boutje 8mm dop + 2x moer 10mm dop)
Steek een niet te dikke schroevendraaier onder het randje op de hoek linksvoor (het randje verbuigt een beetje, maar dat komt wel goed) Probeer vooral de schroevendraaier verder lang de rand te steken en niet te wrikken, daarmee buig je namelijk vooral de rand om. Geef de kit de tijd om los te scheuren.
· Maak de aanzuig buis en het filter erin schoon
· Maak de carterpan schoon, laat licht verbogen randen gewoon zoals ze zijn, deze buigen vanzelf weer recht. Ga je er nu aan frunniken dan wordt het een golfplaat.
· Schraap de kit van de rand van de carterpan. Er zit een opstaan randje in het midden, dus zowel aan de ene als aan de andere kant van het randje moet je apart schoonmaken.
· Schraap de rand van het motorblok.
· Breng een randje kit aan en hang hem terug aan de draadeindjes.
· Draai de moeren lichtjes aan en draai de boutjes terug (losjes). Ga vervolgens rond, de omgebogen hoek als laatst.
Oliefilter
· Controleer of de downpipe los is ter hoogte van het filter (10mm dop)
· Draai de dop van het oliefilter los (24mm dop)
· Trek het oliefilter uit de dop met een beetje beleid. Anders zit alles onder. Houd het filter in twee handen en duw met beide duimen de dop eraf. (een vies klusje)
· Maak de binnenkant van de dop en de binnenkant het huis schoon.
· Vervang de rubber ring die om de dop zit (deze krijg je bij het filter) Let erop dat de ring niet gedraaid zit. De ring ligt schuin, niet vlak.
· Zet het nieuwe filter in het huis (dus niet de dop) met het uitsteeksel in het daarvoor bestemde gat
· Duw de dop op zijn plaats en draai deze weer vast.
Terug in elkaar
· Monteer de bracket onder de motor (lange bout achter)
· Trek het roetfilter omhoog en plaats het terug op de turbo
· Plaats de klem terug op de turbo. (sluiting aan de bovenkant moer naar achter, dan omdraaien.) Bout (16mm steek) moet horizontaal aan de onderkant. Anders past het hitteschild niet.
· Plaats de schroef terug op de klem om de pot van het roetfilter (13mm dop)
· Plaats de verticale beugel terug op het roetfilter (10mm dop + 10mm steek)
· Schroef de downpipe vast (ook de losgedraaide bout onder). (10mm dop)
· Verwijder de tussenslang, plaats het hitteschild en plaats de tussenslang terug.
· Plaats het luchtfilter(denk aan de stekker) en druk de kabelklem, de stekker terug, plaats de rubber ring.
· Plaats motor cover (10mm dop)
· Schroef de uitlaat vast aan de bracket onder de motor
· Plaats undertray (torx)
· Sluit de ODBC-stekker aan en reset foutmeldingen.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire