mardi 28 juin 2016

Focus 2 fase 2 Motorstoring Focus ST 2009

Beste forumleden,

Sinds vorige week hebben we een vervelende motorstoring in onze Focus ST. Ik had bewust voor de facelift gekozen om allerlei kinderziektes te ontwijken zoals aandrijfassen en oliepomp, maar nu blijkt de elektronica in de latere bouwjaren ook niet feilloos.

Het begint met een melding over de stuurbekrachtiging en daarna een algemene melding over beperkt motorvermogen (noodloop). Mijn vrouw was vorige week gestrand op de A6 (wij wonen in 's-Hertogenbosch) en ze heeft de Ford Assistance ingeschakeld. Ze konden de auto helaas niet ter plekke uitlezen, dus de auto is geëindigd bij de Ford dealer in Almere. Hun diagnose was een kapot gasklephuis. Ik heb ze duidelijk gevraagd of ze het zeker wisten en zaken als de accu en het gaspedaal konden uitsluiten. Nog overwogen om de auto naar mijn lokale dealer te halen, maar toch besloten het daar te laten fixen.

Nu hebben we sinds gister (een paar dagen na de reparatie) exact hetzelfde op het display staan. Vandaag even naar mijn lokale dealer geweest en laten uitlezen; exact dezelfde foutcodes! Ik heb gelukkig de foutcodes van Almere laten afdrukken en het oude gasklephuis meegenomen. Wat er bijvoorbeeld gebeurd, je start de auto, storing verschijnt, motor blijft stationair lopen maar reageert totaal niet meer op het gaspedaal. Aannemelijk dat deze dus stuk is. Gelukkig verdwijnt dit als je de auto opnieuw start en kun je alsnog naar huis rijden.

Jullie begrijpen dat ik sterk het vermoeden heb dat de verkeerde diagnose is gesteld. Na overleg met de Ford dealer in Almere besloten dat de auto zaterdag terug gaat zodat zij de kans krijgen het netjes op te lossen. Mijn vermoeden is een kapot gaspedaal maar dat is weer zo'n lekker duur onderdeel.

Ik zie op internet veel Ford's met gasklephuis en gaspedaal problemen, maar meestal gaat dat over andere motorblokken. Zijn er meer verhalen over dit probleem bij de Focus ST?

Mag ik van een dealer verwachten dat ze de middelen en de kennis hebben om te bepalen welk van de twee onderdelen stuk is? De monteur in onze lokale garage vertelde van wel. Ze kunnen elk onderdeel afzonderlijk testen. Mag ik dan aannemen dat een werkend gasklephuis nooit als kapot mag worden beschouwd?

Staat de Ford dealer in Almere bekend als een betrouwbare garage? Ik ben bang dat ze straks vertellen dat zowel het gasklephuis als het gaspedaal kapot waren. Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk, maar als second opinion ergens anders het oude gasklephuis laten terug plaatsen is ook vrij kostbaar.

Als er nog andere tips zijn hoor ik ze graag.

Groetjes, Paul


Focus 2 fase 2 Motorstoring Focus ST 2009

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire