vendredi 4 septembre 2015

Focus 3 fase 1 Andre's Focus 1.6 ecoboost

Na anderhalf jaar Focus rijden werd het wel eens tijd voor een bijdrage aan het ‘mijn focus’ topic.

Voor ik mijn Focus kocht in maart 2014 reed ik een Seat Leon 1M in FR uitvoering met de bekende 1.8 20 VT motor. Dit is het eerste type Leon. Fijne auto, waar ik met veel plezier in heb gereden. Maar op een gegeven moment begint het te kriebelen en wordt het tijd voor iets anders.

Al vrij snel kwam de Focus 3 in beeld als mogelijke opvolger van de Leon. Diverse tests van de Focus erop nagelezen, waarin de rijeigenschappen steeds weer goed uit de bus kwamen. Voor mij nog belangrijker zijn de ervaringen van mensen die er al even in rijden. De reviews op autoweek.nl waren positief. Na even surfen op het www op focusclub.nl terecht gekomen. Het zwakke punten topic gaf voor de 1.6 ecoboost die ik wilde geen bijzonderheden. Na het uitpluizen van het forum stond mijn keuze vast.

Vervolgens op zoek gegaan naar een Focus die voldeed aan mijn belangrijkste wensen:
- 1.6 ecoboost
- Kleur zwart of candyred
- Hatchback
- Weinig kilometers
- Bouwjaar 2011/2012
- Climate control
- Lichtmetalen velgen

Na een paar keer achter het net gevist te hebben een mooie gevonden bij een universeel autobedrijf.
Auto was geïmporteerd vanuit Duitsland, dealer onderhouden en had net geen 30k op de teller.
De optielijst omvatte 17 inch lichtmetaal, cruise control, hill assist, climate control, verwarmde voorruit, radio, navigatie, verwarmde voorstoelen, privacy glas en metallic lak. Niet in het zwart of candy red, maar ink blue. Toen ik de auto ging bekijken stond deze in de volle zon en deze kleur viel zeker niet tegen. Tijd voor een proefritje. Na het indrukken van de startknop viel meteen de rust op. De motor is nauwelijks hoorbaar, dit in tegenstelling tot de Leon die bij het starten altijd een sportieve ronk liet horen. Alles voelt goed aan. Auto stuurt goed, geen kraakjes of bijgeluiden en zowel van binnen als van buiten een nette auto. Op het display van de radio staat ‘NO GPS’, verder op het eerste gezicht geen bijzonderheden. De inruil van de Leon is daarna snel rond. Het navigatiesysteem zal gecheckt worden, verder zal de auto worden voorzien van luxe kentekenplaten en een afleverbeurt. Een paar dagen later is het zover. De Focus staat klaar met een vers Nederlands kenteken en een werkend navigatiesysteem. Tijd om huiswaarts te gaan. Een rit van 100 kilometer. Op de snelweg bij 120 km/u valt meteen de rust in het interieur weer op.
De functies van diverse knopjes is nog even wennen, maar wat rijdt het lekker.

Thuisgekomen kreeg ik al vrij snel op de display een melding over de batterij van de sleutel.
Nieuwe batterij geplaatst en nog steeds de melding. Gelukkig had een forumlid de oplossing.
Even met het contact aan de deur met de afstandsbediening de deuren sluiten/openen en weg was de melding.

Hieronder een paar foto’s van de garage.








Direct na aanschaf heb ik de reclame onder de kentekenplaat weggewerkt.
Via internet een afneembare trekhaak besteld. Montage was goed te doen en met de juiste kabelboom is verkeerd aansluiten eigenlijk onmogelijk.

Na de eerste wasbeurt meteen maar een complete detailbeurt uitgevoerd. Met kleien kwam er nauwelijks vuil af. Van de achterklep met behulp van een fohn en een stukje draad de typeaanduiding verwijderd. Staat net wat strakker en er kan geen vuil meer tussen blijven zitten.

Voor het overbruggen van de wintermaanden een set stalen 16 inch velgen aangeschaft met Michelin Alpin banden.

Verdere aanpassingen die inmiddels een feit zijn;
- Autolock geactiveerd (met dank aan Harry)
- Luchtfilter vervangen door Pipercross
- Upgrade naar 134 Kw
- Bestuurdersmat vervangen door Focus 2 mat (net wat langer dan die van de 3)
- Philips Silvervision in de richtingaanwijzers voor en achter
- Instelling verbruik in boardcomputer aangepast


De ‘to do list’ is daarmee aardig afgevinkt.

Nu anderhalf jaar, 25.000 kilometer en 2 vakanties verder ben ik nog steeds uiterst tevreden. Storingen hebben zich niet voorgedaan en de Focus rijdt nog steeds perfect.

Wel een paar kleinigheidjes.
* Deurrubbers lieten los aan de onderzijde van de deur en ter hoogte van het slot.
Met wat kit opnieuw vastgeplakt.
* Slang koelvloeistof vervangen. Lekte (nog) niet, maar ik wou hier geen risico mee lopen.
* Vreemd geluidje wat zich vooral liet horen op de snelweg. Bleek na enig zoekwerk het hitteschild boven de uitlaat wat een beetje resoneerde.
* H7 lampje kapot in koplamp


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire