dimanche 27 septembre 2015

Focus 2 fase 1 Eerste week met de Ford Focus

Nou, sinds vandaag ben ik een volle week in bezit van mijn Ford Focus 1.6 Futura. Over het algemeen ben ik zeer tevreden over mijn auto en denk dat ik er nog jaren plezier van ga hebben. Toch zijn er wat dingen die mij zijn opgevallen. Van die dingen ben ik benieuwd of het eigenaardigheden van het model zijn, of dat het dingen zijn waar ik naar moet kijken of laten kijken.

Het gaat om het volgende:

Zoemend geluid bij stationair
Als de auto stilstaat hoor ik constant een soort van zoemend geluid volgens een bepaald interval. In eerste instantie dacht ik dat het ging om de airco die extra geluid maakt, maar het is ook hoorbaar als de airco uitstaat. Toerental van de motor is wel gewoon stabiel, namelijk rond de 800/900rpm.

Fluitende/piepende stuur
Bij het langzaam draaien van mijn stuur, zowel links als rechts, maakt het een duidelijk hoorbare fluitende/piepende geluid. Dit is alleen te horen van binnen in de auto. Het komt ook duidelijk uit de stuur en niet van buiten.

Lichte geruis/rammel voorin bij 100km/h
Als ik rond de 100km/h rij dan hoor ik rechts voorin een soort van geruis of gerammel. Ik weet niet precies wat ik hoor, maar ik weet dat het uit die hoek komt. Het lijkt niet van de wielen te komen, maar juist ergens in de hoek van de ramen boven.

Kilometerstand blijft aan
Als ik de auto op slot doe, dan blijft de display van de kilometerteller nog heel lang aan staan. Ik heb geen idee hoelang precies, maar als ik de volgende ochtend ga kijken is het wel uit. Het lijkt wel meer als 5 minuten te duren voordat het uitgaat.

Motor snel op temperatuur
Het is mij opgevallen dat de motor verrassend snel op temperatuur is. Soms in slechts 2 tot 3 minuten. Is dit normaal? Van mijn vorige auto was ik namelijk gewend dat het makkelijk 5 tot 10 minuten kon duren.

Koppeling soms een rammelend geluid
Af en toe als ik naar de 2e of 3e versnelling schakel hoor ik een soort van vage gerammel uit de bak voorin. Ik vermoed zelf dat het komt omdat ik soms net op het aangrijpingspunt schakel. Is dit iets wat moet worden onderzocht?

Achterklep puntje van roest?
Als de achterklep lijkt zich een kleine puntje van roest zich te vormen. Het bevindt zich op het bovenste stuk waar ook de kabels van het 3e remlicht doorheen lopen. Lijkt dit volgens jullie ook echt op roest en zo ja, moet ik hiermee z.s.m. terug mee naar de dealer?


Rubber van ruit dubbel geklapt
Mijn vriendin, die altijd in de passagiersstoel zit, is het opgevallen dat de rubber van de ruit aan de linkerkant op de helft dubbel geklapt is. Het lijkt echter geen problemen te veroorzaken bij de raam zelf. Kan dit kwaad? Ik snap ook niet hoe het ooit recht heeft kunnen staan.


Airco niet ijskoud
Dit is mijn eerste auto met airco en soms zie je van die advertenties van ‘airco is ijskoud’. In mijn Focus wordt de airco niet extreem koud. De lucht wordt wel gekoeld, maar niet echt heel koud. Zelfs als het op de koudste stand staat. Moet ik mogelijk mijn airco laten bijvullen? En is er een manier voor mezelf om te kijken of dit moet gebeuren of niet?

Tot slot, begrijp me echt niet verkeerd. Ik ben heel tevreden over de auto en heb een fijne eerste 1000km erop zitten!


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire