mercredi 30 septembre 2015

Aan- of afrader? (Ford focus ghia 2009)

Hallo allemaal!

Zoals jullie in een eerder topic konden lezen (hier) had ik een ford focus ghia 2009 gevonden met 73000 km op de teller, met een prijskaartje van 6200 (of 6600 incl garantie en onderhoud)

auto

En aangezien ik niet veel geduld heb ben ik vandaag gaan kijken.

Eerst al een uur in de kijkers-fille gestaan bij Eindhoven richting Antwerpen. (1 vrachtwagen in de midden berm gevlogen, en de daartoe leidende fille veroorzaakte een ketting botsing tussen 3 andere vrachtwagens) Gelukkig was ik ruim optijd vertrokken dus kwam ook op tijd aan bij de verkoper.
De verkoper is een handelaar, hij is van Turkse afkomst. Hij heeft zo'n 30 auto's tussen de 3000 en 8000 euro. Het pand en de garage zagen er wat vervallen uit.

Na een paar woorden gewisseld te hebben kreeg ik gelijk de sleutel van de auto in mijn handen geduwd en werd ik verder met rust gelaten, wat ik opzich wel fijn vond, zo kon ik op mijn gemak de auto bekijken. Dit zijn de punten die ik ben tegen gekomen:

-Op eerste gezicht zag hij er netjes uit, geen overduidelijke schades.
-Auto was niet schoon gemaakt, zo wel niet van binnen als van buiten
-Er stond nog een gevulde assenbak in de auto, heb alleen geen rook lucht geroken. Waarschijnlijk omdat ik zelf een roker ben
-De vloeistoffen waren op peil, motor olie was volledig tot het maximum gevuld, wat naar mijn weten niet goed is
-Rechter velgen hadden stoeprand schade
-De plastic beschermkap onder de motor hing half los
-De motor was gelukkig nog koud toen ik arriveerde, starte binnen 2-3 tellen, geen blauwe rook. In tegen stelling tot een andere auto die hij even warm draaide voor dat de geïnteresseerde arriveerde
-Het passagiers raam rechts voor had een storing. Bij het volledig sluiten ging hij automatisch weer half open (is dit een bekend probleem?)

Verder heb ik een goed kijkje genomen onder de auto zelf, ik weet alleen niet zo goed wanneer ik over roestvorming kan spreken. Of dat het misschien gewoon vuil is. Daarom heb ik een paar foto's genomen en hoop dat jullie me meer uitleg kunnen geven.

Tot slot een test rit mogen maken, de verkoper was nogal druk bezet en had niet veel tijd. Ik had dus 10 min de tijd, was het hier niet bepaald mee eens maarja. Tevens geen officieel test ritje, aangezien ik met mijn eigen platen moest rijden (niet verzekerd dus). Hoe fout dat ook is, toch gedaan. En met de rit zelf was niks mis, geen rare geluiden. Stuur bleef mooi recht staan als ik hem los liet, zelfs tijdens het remmen. De auto had flink wat pit. (in vergelijking tot mijn huidige fiat punto evo 1.4)

Conclusie: De problemen die ik kon vinden zijn allemaal redelijk klein, het meeste kan ik zelf wel herstellen. Maar wie weet verbergt de auto misschien meer? Of is het juist een ruw diamantje? Wie zal het zeggen?

Hier de volledige foto gallerij, mijn excuses voor de slechte kwalliteit.
Gallerij

Wat zijn jullie ervaringen, bevindingen, meningen of adviezen? Alles is welkom! :thumbs:


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire