mardi 29 septembre 2015

1.6 TI-VCT 105 pk Chiptunen een aanrader?

Hallo allemaal,

ik ben in het bezit van een "Ford Focus (type 3) 1.6 TI-VCT 105pk (benzine, geen turbo)" uit 2012!

Ik ben benieuwd of er betaalbare mogelijkheden waren om de Focus nog iets beter/sneller te laten rijden, zonder drastische maatregelen of dure ingrepen.

Op internet kwam ik de mogelijkheden van chiptuning tegen. Hier en daar lees ik dat het voordeel (in termen van extra aantal pk, nm koppel en soepeler rij plezier etc.) laag is (onder de 10%) voor een benzine motor zonder turbo. Echter andere websites(/bedrijven) verkondigen een "gigantische" vooruitgang (boven de 25%). Wat is de waarheid? Blijkbaar blijft het benzine verbruik wel nagenoeg gelijk.

Nu was mijn vraag is chiptuning een aanrader voor deze auto en wat dit merkbaar mij zal opleveren? Koppel hoger (bij lagere of dezelfde toeren)/acceleratie sneller etc.?

Niet onbelangrijk ook, zijn er (substantiële) risico's?

Alvast bedankt voor jullie ervaringen,
Wildman

P.s. Eventueel aanraders voor betrouwbare en goede prijs/kwaliteit verhouding chiptuners in de regio Noord-Brabant zijn altijd welkom!


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire