mardi 26 mai 2015

Focus 2 fase 1 Misfire op cilinder 1

Sinds een week of 3 heeft de Focus een af en toe voorkomend probleem - misfire op cilinder 1.

Soms wordt de code alleen opgeslagen als "pending fault" maar als het vaak genoeg gebeurt - dan gaat de enginge check licht aan. Meestal gaat de engine check maar een keer per dag branden (2-3 of 4 ritjes van ca. 20-30km). Soms blijft 'ie uit, en soms brandt 'ie 2 keer per dag.

Het licht gaat aan bij stationair draaien, cruisen met 100km/h of onder belasting - bij het accelereren, bijvoorbeeld.

Ik merk er eigenlijk niets aan als het gebeurt (geen schudden of zo). Wel heb ik gezien dat de auto iets onzuiniger is geworden (gebruikt ca. 1-1.5l/100km extra).

Oh, ja - de misfire gebeurt op LPG zoals op benzine. Het zou dus (volgens mij) niet aan de LPG injectoren/computer liggen.

Wat ik tot nu toe heb gedaan:
- De bougies zijn sowieso nieuw, dus cil.1 en cil.4 omgewisseld - zonder resultaat.
- Nieuwe bobine en kabels erin gezet - de motor loopt iets soepeler, maar ik krijg nog steeds de misfire op cilinder 1.
- De compressie is ook goed - ca. 14 bar (ongeveer 6000km geleden gemeten). De motor heeft nu 207dkm gelopen. Bij 180dkm was de compressie precies dezelfde (en trouwens ook bij 150dkm).

Iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? :)


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire