lundi 25 mai 2015

Cilinder doet niet altijd mee: P138B

Hoi,

Ik heb weer eens een nieuw avontuur met mijn Ford 2.1 1.6TDCI 109pk.

Symptoom
Sinds een week begin ik te merken dat er iets niet in orde is.
Ik het begin merkte ik dat soms bij flink doortrekken de motor wat trilde/onregelmatig begon te draaien. Ik merkte dit het meest bij het invoegen in de situatie dat ik even optrok, even inhield voor een passerende auto en daarna flink het gaspedaal indrukte.
Ik het begin twijfelde ik of ik het misschien inbeeldde maar het wordt steeds duidelijker, nu zelfs bij gewoon optrekken.
Uitgelezen
Daarom heb ik vandaag maar eens uitgelezen.
(avontuur op zichzelf met windows8.1 en een FTDI-kabel)

P138B: Glow Plug Control Module System Voltage
Iets met de gloeiplug dus, wat goed kan kloppen met de symptomen en de gemiddelde levensduur.
De vragen
Ik kan de gloeipluggen natuurlijk gewoon vervangen, maar de melding suggereert een elektrisch probleem in de aansturing. Heeft iemand ervaring met deze melding? Is het de standaardmelding mbt gloeipluggen of zijn er meerdere? Valt er nog iets anders na te kijken of te meten?
Bedankt voor jullie hulp!


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire