ST menu activeren in de standaard Focus 3 teller.
deze HowTo is geheel op eigen risico!! Begin hier alleen aan als je weet wat je doet. Hou er rekening mee dat het uitlezen/aanpassen van de voertuigsoftware tot problemen kan leiden. in het ergste geval kan het voorkomen dat de teller onbruikbaar wordt. Begin hier dus alleen aan als je van jezelf weet dat je hier voldoende kennis van hebt en ook de kennis hebt om eventuele problemen op te lossen!!
Na veel research, uitproberen en testen heb ik het voor elkaar gekregen om de originele Focus 3 teller die in mijn auto zit anders te configureren en zo het ST menu te activeren. Dit heeft als gevolg dat de specifieke ST functies die standaard in elke Focus 3 teller aanwezig zijn worden vrij geschakeld. Naast dat het Ford logo nu veranderd is in een ST logo heeft dit ook invloed op het ESC systeem.
Standaard is het ESC systeem van de "normale" Focus 3 niet helemaal uit te schakelen. In het menu kan je bij de tractie controle instelling weliswaar kiezen voor "Aan" of "Uit" maar hiermee is het systeem niet volledig uit te schakelen. Zelfs op de "Uit" stand blijft het systeem actief. Het systeem grijpt dan alleen wat minder snel in.
Op de ST daarentegen heeft het systeem 3 verschillende instellingen. Hierbij is te kiezen tussen "Aan", "Sport Mode" en "Uit". Hierbij grijpt het systeem in "Sport Mode" minder snel in en is het systeem in de "Uit" stand ook echt volledig uitgeschakeld. Tevens zijn in deze stand ook andere (veiligheids) systemen zoals bijvoorbeeld Active City Stop uitgeschakeld.
Benodigdheden:
* Aangepaste ELM327 interface welke het MS CANbus systeem kan uitlezen. Gebruik bij voorkeur een USB versie.
* Het gratis FoCCCus programma.
* Het gratis Forscan programma.
Stap 1: Firmware versie ABS module controleren.
Voordat je verder gaat is het belangrijk om eerst de firmware versie van de ABS module te controleren. Deze functie wordt namelijk niet door alle firmware versies ondersteund.
Sluit de ELM327 interface eerst aan op de OBD poort van de auto en vervolgens op de USB aansluiting van de laptop. Schakel vervolgens het contact in.
Open nu het FoCCCus programma.
Selecteer de correcte instellingen voor de betreffende ELM327 interface en klik vervolgens op de knop “Open”. Zorg ervoor dat de ELM327 interface is ingesteld voor het HS CANbus netwerk.
Ga nu naar het “ABS” tabblad en klik op de knop “Get Info”.
De hardware/firmware versie nummers van de ABS module worden nu uitgelezen en weergegeven in het programma. Voor het correct functioneren van de ESC functies van het ST menu moet de ABS module minimaal firmware (SW) versie BV61-14C036-AM hebben. Bij oudere firmware versies werkt het niet (goed).
In theorie zou dit op te lossen zijn door de firmware van de ABS module te updaten. Dit is echter voor zover ik gelezen heb nogal risicovol. Hierbij is een reële kans aanwezig dat het fout gaat en de ABS module onbruikbaar wordt.
Ga dus alleen verder als je ABS module de juiste firmware versie heeft!!
Stap 2: Configuratie teller wijzigen.
Ga vervolgens in het FoCCCus programma naar het “IPC” tabblad.
Zorg ervoor dat de ELM327 interface is ingesteld voor het MS CANbus netwerk. Klik vervolgens bij het middelste deel van dit tabblad met de tekst “Config (0xDE**) “ op de knop “Read”.
De configuratie van de teller wordt nu uitgelezen en weergegeven. Maak voordat je verder gaat een backup van deze instellingen. Zelf doe ik dit altijd door een screenshot te maken.
Vervolgens moet deze configuratie worden aangepast om het ST menu te activeren. Wijzig hiervoor de volgende waardes:
DE04: FF F F0000
DE22: FFFFF7 8 7
Wijzig alleen de blauw gemarkeerde waardes. De overige waardes zijn voor andere instellingen en kunnen per teller/auto verschillen.
Klik vervolgens op de knop “Write”. Nu wordt de nieuwe configuratie in de teller geladen.
Stap 3: Centrale configuratie wijzigen.
Vervolgens moet ook de centrale configuratie worden gewijzigd. Ga hiervoor in het FoCCCus programma naar het “Central Config” tabblad.
Zorg ervoor dat de ELM327 interface is ingesteld voor het HS CANbus netwerk. Klik vervolgens op de knop “Read From BCM”. De centrale configuratie van de BCM wordt nu uitgelezen en weergegeven.
Wijzig nu de volgende instelling:
#236 Stearing Gears C-Factor.
Wijzig deze instelling van “Standard” naar “ST”. Klik vervolgens op de knop “Write To BCM”. De gewijzigde Centrale Configuratie wordt nu in de BCM geladen.
Stap 4: ABS module initialiseren.
Tenslotte moet de ABS module nog geinitialiseerd worden. Hierdoor past de ABS module zich aan aan de nieuwe configuratie.
Zorg ervoor dat de ELM327 interface is ingesteld voor het HS CANbus netwerk. Ga vervolgens naar het “ABS” tabblad en klik op de knop “Initialise ECU”. Wanneer deze procedure is voltooid heeft de ABS module zich aangepast aan de nieuwe instellingen.
Stap 5: Fouten wissen.
Sluit hierna het FoCCCus programma en zet het contact uit. Zet vervolgens het contact weer aan en open het Forscan programma. Wanneer het programma is geopend zal deze automatisch de modules detecteren en uitlezen. Door het aanpassen met het FoCCCus programma zijn er vrijwel zeker diverse foutcodes ontstaan. Deze foutcodes kan je eenvoudig wissen met het Forscan programma.
Wanneer alle foutcodes zijn gewist kan het contact worden uitgezet en kan de ELM327 interface uit de OBD poort worden verwijderd.
Stap 6: Testen.
Als alles goed is verlopen wordt nu het ST logo op het display van de teller getoond in plaats van het Ford logo en is ook het ST ESC menu aanwezig in het menu van de teller. Het ESC menu heeft nu de volgende instellingen:
* Aan. In deze stand is het controle lampje van de tractie controle uit.
* Sport Mode. In deze stand brand het controle lampje van de tractie controle op de teller.
* Uit. In deze stand brand het controle lampje van de tractie controle op de teller en brand tevens het oranje uitroepteken. Daarnaast zijn er enkele meldingen actief dat ook andere functies (zoals bijvoorbeeld Active City Stop) zijn uitgeschakeld.
Verder is het vooral een kwestie van testen en uitproberen om er zeker van te zijn dat alles goed werkt.
Bij mij was dit helaas niet het geval. Na enkele dagen verder testen ben ik tot de conclusie gekomen dat in mijn geval het activeren van het ST menu in de teller toch niet helemaal 100% goed werkte.
Ongeveer 1 van de 10 keer ging de teller niet meteen aan bij het inschakelen van het contact. Pas nadat de motor was gestart schakelde de teller na een tiental seconden in en werkte dan verder wel normaal. De overige 9 van de 10 keer werkte het wel correct. Daarnaast heb ik 1 keer gehad dat er ineens geen ST logo werd getoond maar een Ford logo. Na het nogmaals inschakelen van het contact stond er wel weer een ST logo.
Na hier wat verder in gedoken te zijn ben ik er achter gekomen dat dit een bug is welke wordt veroorzaakt door de firmware van de teller. Na het updaten van de firmware van de teller naar de nieuwste versie zou dit probleem opgelost moeten zijn.
Met het FoCCCus programma is het mogelijk om van vrijwel alle in de auto aanwezige modules de firmware te updaten. Dit is echter niet geheel zonder risico. Doe dit dus ook alleen als je 100% goed weet waar je mee bezig bent!! Wanneer er iets mis gaat tijdens het updaten kan het in het ergste geval gebeuren dat de teller onbruikbaar wordt.
Zelf heb ik bewust het risico genomen om de firmware van de teller te updaten. Ik heb namelijk de beschikking over een reserve teller. Wanneer het updaten fout zou lopen liep ik dus geen risico. Daarnaast heb ik met de ELM327 interface die ik gebruik al zeer veel Focus 2 modules geprogrammeerd en firmware geupdate. Deze interface heeft zich in het verleden dus wel bewezen.
Tijdens het updaten is het aan te raden om een eventuele schermbeveiliging, slaapstand of andere software die het proces kunnen beïnvloeden uit te schakelen. Verder is het ook verstandig om een acculader op de accu van de auto aan te sluiten en de laptop op netstroom aan te sluiten. Dit om te voorkomen dat de accu van de auto of de laptop tijdens het updaten leeg raken en de update hierdoor wordt onderbroken.
Sluit de ELM327 interface eerst aan op de OBD poort van de auto en vervolgens op de USB aansluiting van de laptop. Schakel vervolgens het contact in en open het FoCCCus programma. Ga vervolgens in het FoCCCus programma naar het “IPC” tabblad. Zorg ervoor dat de ELM327 interface is ingesteld voor het MS CANbus netwerk. Klik nu op de knop “Get Info”.
De hardware/firmware versie nummers van de teller worden nu uitgelezen en weergegeven in het programma.
Bij het updaten van de Focus 3 teller zijn er 2 bestanden van belang. Dit zijn het firmware bestand (SW) en het kalibratie bestand (PROM). In mijn geval waren dit de volgende versies:
SW: BM5T-14C026-AU
PROM: BM5T-14C026-EG
Vervolgens is het kwestie van uitzoeken of er van deze bestanden nieuwere versies zijn. De meeste Ford firmware bestanden zijn vrij te downloaden vanaf DEZE website.
In veel gevallen veranderd bij een nieuwere software versie voor een bepaalde module alleen de laatste letter. Dit is echter niet altijd het geval. Als dit het geval is wordt het zoeken een stuk lastiger.
In mijn geval was het versie nummer van de firmware ook veranderd. Uiteindelijk heb ik het juiste nummer van de laatste versie kunnen achterhalen op een ander forum. Hier had iemand screenshots geplaatst van voor en na de update van de teller. Toevallig had zijn teller voor de update exact dezelfde firmware en kalibratie versie als mijn teller. Aan de hand van deze informatie heb ik vervolgens de juiste bestanden gedownload. In mijn geval waren dit de volgende versies:
SW: BM5T-14C026-AAA
PROM: BM5T-14C026-AEA
De firmware bestanden worden gedownload als RAR bestand. Na het downloaden moeten deze worden uitgepakt.
Ga vervolgens in het FoCCCus programma naar het “Tools” tabblad.
Klik hier bij het eerste deel op de knop “Browse” en selecteer het firmware (SW) bestand. Wanneer het firmware bestand is geopend klik je op de knop “Start Upload”.
Wanneer het uploaden voltooid is krijg je een melding dat de upload succesvol is voltooid. Klik nu wederom op de "Browse" knop en selecteer nu het kalibratie (PROM) bestand.
Wanneer het kalibratie bestand is geopend klik je wederom op de knop “Start Upload”. Wanneer het uploaden voltooid is krijg je wederom een melding dat de upload succesvol is voltooid.
In mijn geval zien de firmware en kalibratie versie er nu zo uit:
Afhankelijk van de ingestelde Baudrate van de ELM327 interface kan het updaten lang duren. Bij mij duurde de totale update procedure bij een Baudrate van 500.000 Kbps zo’n 55 minuten. Bij een lagere Baudrate zal het updaten vanzelfsprekend langer duren.
Door het updaten van de firmware van de teller is de configuratie van de teller weer gereset. Om het ST menu te activeren moet de procedure vanaf stap 2 worden herhaald.
Na het updaten van de firmware van de teller werkt het ST menu bij mijn auto nu volledig naar behoren. De bugs die ik voor de update heb geconstateerd zijn na de update niet meer voorgekomen.
deze HowTo is geheel op eigen risico!! Begin hier alleen aan als je weet wat je doet. Hou er rekening mee dat het uitlezen/aanpassen van de voertuigsoftware tot problemen kan leiden. in het ergste geval kan het voorkomen dat de teller onbruikbaar wordt. Begin hier dus alleen aan als je van jezelf weet dat je hier voldoende kennis van hebt en ook de kennis hebt om eventuele problemen op te lossen!!
Na veel research, uitproberen en testen heb ik het voor elkaar gekregen om de originele Focus 3 teller die in mijn auto zit anders te configureren en zo het ST menu te activeren. Dit heeft als gevolg dat de specifieke ST functies die standaard in elke Focus 3 teller aanwezig zijn worden vrij geschakeld. Naast dat het Ford logo nu veranderd is in een ST logo heeft dit ook invloed op het ESC systeem.
Standaard is het ESC systeem van de "normale" Focus 3 niet helemaal uit te schakelen. In het menu kan je bij de tractie controle instelling weliswaar kiezen voor "Aan" of "Uit" maar hiermee is het systeem niet volledig uit te schakelen. Zelfs op de "Uit" stand blijft het systeem actief. Het systeem grijpt dan alleen wat minder snel in.
Op de ST daarentegen heeft het systeem 3 verschillende instellingen. Hierbij is te kiezen tussen "Aan", "Sport Mode" en "Uit". Hierbij grijpt het systeem in "Sport Mode" minder snel in en is het systeem in de "Uit" stand ook echt volledig uitgeschakeld. Tevens zijn in deze stand ook andere (veiligheids) systemen zoals bijvoorbeeld Active City Stop uitgeschakeld.
Benodigdheden:
* Aangepaste ELM327 interface welke het MS CANbus systeem kan uitlezen. Gebruik bij voorkeur een USB versie.
* Het gratis FoCCCus programma.
* Het gratis Forscan programma.
Stap 1: Firmware versie ABS module controleren.
Voordat je verder gaat is het belangrijk om eerst de firmware versie van de ABS module te controleren. Deze functie wordt namelijk niet door alle firmware versies ondersteund.
Sluit de ELM327 interface eerst aan op de OBD poort van de auto en vervolgens op de USB aansluiting van de laptop. Schakel vervolgens het contact in.
Open nu het FoCCCus programma.
Selecteer de correcte instellingen voor de betreffende ELM327 interface en klik vervolgens op de knop “Open”. Zorg ervoor dat de ELM327 interface is ingesteld voor het HS CANbus netwerk.
Ga nu naar het “ABS” tabblad en klik op de knop “Get Info”.
De hardware/firmware versie nummers van de ABS module worden nu uitgelezen en weergegeven in het programma. Voor het correct functioneren van de ESC functies van het ST menu moet de ABS module minimaal firmware (SW) versie BV61-14C036-AM hebben. Bij oudere firmware versies werkt het niet (goed).
In theorie zou dit op te lossen zijn door de firmware van de ABS module te updaten. Dit is echter voor zover ik gelezen heb nogal risicovol. Hierbij is een reële kans aanwezig dat het fout gaat en de ABS module onbruikbaar wordt.
Ga dus alleen verder als je ABS module de juiste firmware versie heeft!!
Stap 2: Configuratie teller wijzigen.
Ga vervolgens in het FoCCCus programma naar het “IPC” tabblad.
Zorg ervoor dat de ELM327 interface is ingesteld voor het MS CANbus netwerk. Klik vervolgens bij het middelste deel van dit tabblad met de tekst “Config (0xDE**) “ op de knop “Read”.
De configuratie van de teller wordt nu uitgelezen en weergegeven. Maak voordat je verder gaat een backup van deze instellingen. Zelf doe ik dit altijd door een screenshot te maken.
Vervolgens moet deze configuratie worden aangepast om het ST menu te activeren. Wijzig hiervoor de volgende waardes:
DE04: FF F F0000
DE22: FFFFF7 8 7
Wijzig alleen de blauw gemarkeerde waardes. De overige waardes zijn voor andere instellingen en kunnen per teller/auto verschillen.
Klik vervolgens op de knop “Write”. Nu wordt de nieuwe configuratie in de teller geladen.
Stap 3: Centrale configuratie wijzigen.
Vervolgens moet ook de centrale configuratie worden gewijzigd. Ga hiervoor in het FoCCCus programma naar het “Central Config” tabblad.
Zorg ervoor dat de ELM327 interface is ingesteld voor het HS CANbus netwerk. Klik vervolgens op de knop “Read From BCM”. De centrale configuratie van de BCM wordt nu uitgelezen en weergegeven.
Wijzig nu de volgende instelling:
#236 Stearing Gears C-Factor.
Wijzig deze instelling van “Standard” naar “ST”. Klik vervolgens op de knop “Write To BCM”. De gewijzigde Centrale Configuratie wordt nu in de BCM geladen.
Stap 4: ABS module initialiseren.
Tenslotte moet de ABS module nog geinitialiseerd worden. Hierdoor past de ABS module zich aan aan de nieuwe configuratie.
Zorg ervoor dat de ELM327 interface is ingesteld voor het HS CANbus netwerk. Ga vervolgens naar het “ABS” tabblad en klik op de knop “Initialise ECU”. Wanneer deze procedure is voltooid heeft de ABS module zich aangepast aan de nieuwe instellingen.
Stap 5: Fouten wissen.
Sluit hierna het FoCCCus programma en zet het contact uit. Zet vervolgens het contact weer aan en open het Forscan programma. Wanneer het programma is geopend zal deze automatisch de modules detecteren en uitlezen. Door het aanpassen met het FoCCCus programma zijn er vrijwel zeker diverse foutcodes ontstaan. Deze foutcodes kan je eenvoudig wissen met het Forscan programma.
Wanneer alle foutcodes zijn gewist kan het contact worden uitgezet en kan de ELM327 interface uit de OBD poort worden verwijderd.
Stap 6: Testen.
Als alles goed is verlopen wordt nu het ST logo op het display van de teller getoond in plaats van het Ford logo en is ook het ST ESC menu aanwezig in het menu van de teller. Het ESC menu heeft nu de volgende instellingen:
* Aan. In deze stand is het controle lampje van de tractie controle uit.
* Sport Mode. In deze stand brand het controle lampje van de tractie controle op de teller.
* Uit. In deze stand brand het controle lampje van de tractie controle op de teller en brand tevens het oranje uitroepteken. Daarnaast zijn er enkele meldingen actief dat ook andere functies (zoals bijvoorbeeld Active City Stop) zijn uitgeschakeld.
Verder is het vooral een kwestie van testen en uitproberen om er zeker van te zijn dat alles goed werkt.
Bij mij was dit helaas niet het geval. Na enkele dagen verder testen ben ik tot de conclusie gekomen dat in mijn geval het activeren van het ST menu in de teller toch niet helemaal 100% goed werkte.
Ongeveer 1 van de 10 keer ging de teller niet meteen aan bij het inschakelen van het contact. Pas nadat de motor was gestart schakelde de teller na een tiental seconden in en werkte dan verder wel normaal. De overige 9 van de 10 keer werkte het wel correct. Daarnaast heb ik 1 keer gehad dat er ineens geen ST logo werd getoond maar een Ford logo. Na het nogmaals inschakelen van het contact stond er wel weer een ST logo.
Na hier wat verder in gedoken te zijn ben ik er achter gekomen dat dit een bug is welke wordt veroorzaakt door de firmware van de teller. Na het updaten van de firmware van de teller naar de nieuwste versie zou dit probleem opgelost moeten zijn.
Met het FoCCCus programma is het mogelijk om van vrijwel alle in de auto aanwezige modules de firmware te updaten. Dit is echter niet geheel zonder risico. Doe dit dus ook alleen als je 100% goed weet waar je mee bezig bent!! Wanneer er iets mis gaat tijdens het updaten kan het in het ergste geval gebeuren dat de teller onbruikbaar wordt.
Zelf heb ik bewust het risico genomen om de firmware van de teller te updaten. Ik heb namelijk de beschikking over een reserve teller. Wanneer het updaten fout zou lopen liep ik dus geen risico. Daarnaast heb ik met de ELM327 interface die ik gebruik al zeer veel Focus 2 modules geprogrammeerd en firmware geupdate. Deze interface heeft zich in het verleden dus wel bewezen.
Tijdens het updaten is het aan te raden om een eventuele schermbeveiliging, slaapstand of andere software die het proces kunnen beïnvloeden uit te schakelen. Verder is het ook verstandig om een acculader op de accu van de auto aan te sluiten en de laptop op netstroom aan te sluiten. Dit om te voorkomen dat de accu van de auto of de laptop tijdens het updaten leeg raken en de update hierdoor wordt onderbroken.
Sluit de ELM327 interface eerst aan op de OBD poort van de auto en vervolgens op de USB aansluiting van de laptop. Schakel vervolgens het contact in en open het FoCCCus programma. Ga vervolgens in het FoCCCus programma naar het “IPC” tabblad. Zorg ervoor dat de ELM327 interface is ingesteld voor het MS CANbus netwerk. Klik nu op de knop “Get Info”.
De hardware/firmware versie nummers van de teller worden nu uitgelezen en weergegeven in het programma.
Bij het updaten van de Focus 3 teller zijn er 2 bestanden van belang. Dit zijn het firmware bestand (SW) en het kalibratie bestand (PROM). In mijn geval waren dit de volgende versies:
SW: BM5T-14C026-AU
PROM: BM5T-14C026-EG
Vervolgens is het kwestie van uitzoeken of er van deze bestanden nieuwere versies zijn. De meeste Ford firmware bestanden zijn vrij te downloaden vanaf DEZE website.
In veel gevallen veranderd bij een nieuwere software versie voor een bepaalde module alleen de laatste letter. Dit is echter niet altijd het geval. Als dit het geval is wordt het zoeken een stuk lastiger.
In mijn geval was het versie nummer van de firmware ook veranderd. Uiteindelijk heb ik het juiste nummer van de laatste versie kunnen achterhalen op een ander forum. Hier had iemand screenshots geplaatst van voor en na de update van de teller. Toevallig had zijn teller voor de update exact dezelfde firmware en kalibratie versie als mijn teller. Aan de hand van deze informatie heb ik vervolgens de juiste bestanden gedownload. In mijn geval waren dit de volgende versies:
SW: BM5T-14C026-AAA
PROM: BM5T-14C026-AEA
De firmware bestanden worden gedownload als RAR bestand. Na het downloaden moeten deze worden uitgepakt.
Ga vervolgens in het FoCCCus programma naar het “Tools” tabblad.
Klik hier bij het eerste deel op de knop “Browse” en selecteer het firmware (SW) bestand. Wanneer het firmware bestand is geopend klik je op de knop “Start Upload”.
Wanneer het uploaden voltooid is krijg je een melding dat de upload succesvol is voltooid. Klik nu wederom op de "Browse" knop en selecteer nu het kalibratie (PROM) bestand.
Wanneer het kalibratie bestand is geopend klik je wederom op de knop “Start Upload”. Wanneer het uploaden voltooid is krijg je wederom een melding dat de upload succesvol is voltooid.
In mijn geval zien de firmware en kalibratie versie er nu zo uit:
Afhankelijk van de ingestelde Baudrate van de ELM327 interface kan het updaten lang duren. Bij mij duurde de totale update procedure bij een Baudrate van 500.000 Kbps zo’n 55 minuten. Bij een lagere Baudrate zal het updaten vanzelfsprekend langer duren.
Door het updaten van de firmware van de teller is de configuratie van de teller weer gereset. Om het ST menu te activeren moet de procedure vanaf stap 2 worden herhaald.
Na het updaten van de firmware van de teller werkt het ST menu bij mijn auto nu volledig naar behoren. De bugs die ik voor de update heb geconstateerd zijn na de update niet meer voorgekomen.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire