mardi 28 avril 2015

Ook ik stel me even voor.

Hallo allemaal,

Er is weer een nieuwe focus rijder!
Ik ben Niek, werkzaam als beroepsmuzikant en fotograaf en woonachtig in Veessen. Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een 3deurs Focus II face I 1.6 TDCI uit 2006.
Nog nooit eerder Ford gereden maar wat een heerlijke wagen is die focus.
Helaas zijn mijn technische vaardigheden niet groot, jammer want ik zou het erg leuk vinden om aan mijn eigen auto te kunnen sleutelen.
Des te meer reden om mij maar eens voor te stellen op dit mooie forum.

Ik heb ook gelijk een vraag over mijn auto. (als het niet gebruikelijk is om dat hier te stellen dan hoor ik het graag, dan verplaatst ik de vraag naar elders op dit forum).
Ik heb al wat zitten zoeken en lezen maar ik kom er nog niet echt uit.
De auto houd een klein beetje in als je hem een beetje doortrekt (bijv. bij invoegen op de snelweg). Het lijkt dan net alsof er harde windvlagen pal van voren komen. Bij stationair (vooral bij koude motor) loopt ie ook niet zo mooi rond maar bokt/bonkt ie een beetje en bij het starten slaat ie niet gelijk aan maar duurt het even(paar sec), laatst starte hij helemaal niet. Verder pakt de turbo wel goed op ook al is het maar 90pk, hij voelt wel levendig. (vooral onderin de toeren). stinken en roken doet hij ook niet. Gister zag ik alleen bij koude start een heel klein beetje een grijs pluimpje, meer niet. Ook krijg ik geen storingslampjes of waarschuwingen te zien.

Een bevriende monteur vermoed de EGR op basis van dit verhaal maar ik lees ook dingen over roetfilters die de boel kunnen verzieken. (volgens de VWE heb ik een retrofit, geen idee of dat voor/nadelen heeft ten opzichte van de fabrieksfilters) Klopt het dat deze sowieso vervangen moet worden bij 240.000km? Ook las ik iets over software updaten, roetfilter leeghalen(?) en samen met de EGR weg laten schrijven bij een tuner?
De wagen heeft nu ±233.000km gelopen.

Hebben jullie ideeën wat het slimst is om te doen (wat ook een beetje verantwoord voor de portemonnee is).

Groeten,
Niek


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire