Configuratie en instellingen aanpassen met een (aangepaste) ELM327 interface.
deze HowTo is geheel op eigen risico!! Begin hier alleen aan als je weet wat je doet. Hou er rekening mee dat het uitlezen/aanpassen van de voertuigsoftware risico's met zich mee kan brengen en in sommige gevallen tot problemen kan leiden. in het ergste geval kan het voorkomen dat de teller onbruikbaar wordt. Begin hier dus alleen aan als je van jezelf weet dat je hier voldoende kennis van hebt en ook de kennis hebt om eventuele problemen op te lossen!!
Per toeval ben ik op het Russische Focus forum een programma tegengekomen waarmee het mogelijk is om bij de Focus 3 instellingen aan te passen d.m.v. het veranderen van de CCC (Central Car Configuration).
Het programma heet FoCCCus en is geschreven door een member van het Russische Focus forum. Het Russische topic hierover kan je HIER vinden. Als je het Russich vertaald naar Engels is het redelijk goed te lezen/begrijpen.
De laatste versie van dit programma heb ik geupload. Deze kan je HIER downloaden.
Op DEZE site die eveneens van de maker van het programma is kan je de AS-BUILT data downloaden (alleen Focus 3).
De Central Car Configuration staat opgeslagen in de tellerunit (IPC) en de Body Control Module (BCM of BCMii). Om een instelling te veranderen dien je deze in de BCM te wijzigen. Het bestand in de IPC is slechts een back-up. Deze kan je in ongewijzigd laten. Zo heb je altijd nog een back-up als er iets fout mocht gaan.
Let erop dat alles wat hier beschreven staat volledig op eigen risico is!! Er kan altijd iets mis gaan waardoor er functies niet meer werken of de auto niet meer start. Doe dit dan ook alleen als je weet wat je doet en bereid bent eventuele risico's te dragen!!
Zelf gebruik ik voor het FoCCCus programma dezelfde ELM327 interface als die ik ook voor de Focus 2 (ELMconfig) gebruikte. Dit is een USB interface met FTDI chipset welke een maximum Baudrate van 50.000 Kbps ondersteund (standaard staat elke ELM327 interface ingesteld op een Baudrate van 38.400 Kbps).
Om te beginnen verbind je de ELM327 interface met de OBD poort van de auto en met de USB aansluiting van de gebruikte laptop. Vervolgens zet je het contact op stand 2. Nu open je het FoCCCus programma.
Nadat je het programma hebt geopend zie je bovenstaand startscherm. Hier voer je bij "Serial Port" de correcte COM poort in van de ELM327 interface. Bij "Port Speed" kan je ervoor kiezen om de Baudrate handmatig in te stellen of automatisch door het programma dit te laten doen. Ik kies voor het laatste. Dit doe je door een vinkje bij de checkbox "Auto" en "Maximize Speed" te plaatsen. Vervolgens kies je bij "Language" voor "English" en klik je op "Open" om het programma te openen. Het programma kiest nu de juiste Baudrate die de interface ondersteund en hierna opent het programma.
Als het programma is geopend kom je in een scherm met de "Central Config". Deze Central Config is nu nog leeg. In de Central Config staan verreweg de meeste instellingen van de auto beschreven. Om de instellingen van de Central Config weer te kunnen geven in het programma moet deze worden uitgelezen uit de auto. Dit doe je door op de knop "Read From BCM" te klikken. Nu worden de instellingen van de auto uitgelezen. Dit kan gepaard gaan met het knipperen van dashboardlampjes, in/uitschakelen van verlichting en modules, etc. Hoe lang het uitlezen duurt is afhankelijk van de Baudrate van de gebruikte ELM327 interface. Bij mij duurt dit ongeveer 1 minuut Bij een Baudrate van 500.000. Het uitlezen wordt weergegeven door een voortgangsbalk onder in het scherm.
Na het uitlezen staan alle instellingen van de auto in het programma ingevuld. Het is verstandig om hier een back-up van te maken voordat je iets aanpast. Vervolgens kan je de gewenste instellingen aanpassen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
Autolocking: Instelling nummer 32 "Automatic Locking By Speed" wijzigen naar "Automatic Locking" (2).
DDS: Instelling nummer 101 "Tire Pressure Monitoring" wijzigen naar "Deflation Detection System" (44).
Hill Start Assist (mits ondersteund): Instelling nummer 218 "Hill Launch Assist" wijzigen naar "With Hill Launch Assist" (02).
Daarnaast is het ook mogelijk om met het FoCCCus programma Cruise Control te activeren. Een HowTo over het achteraf inbouwen van Cruise Control bij de Focus 3 is HIER te vinden.
Verder is het programma ook te gebruiken om het ST menu dat standaard in elke Focus 3 teller aanwezig is te activeren. Een HowTo hierover kan je HIER vinden.
Nadat de gewenste instellingen zijn aangepast moet de gewijzigde configuratie naar de auto worden geladen. Dit doe je door op de knop "Write To BCM" te klikken. Nu wordt de configuratie naar de auto geladen. Dit kan wederom gepaard gaan met het knipperen van dashboardlampjes, in/uitschakelen van verlichting en modules, etc. Hoe lang het uitlezen duurt is ook hier afhankelijk van de Baudrate van de gebruikte ELM327 interface. Net als het uitlezen wordt ook het laden van de configuratie weergegeven door een voortgangsbalk onder in het scherm.
Voor de DDS functie is het tevens noodzakelijk om de ABS module opnieuw te initialiseren. Dit doe je door op het tabblad "ABS Module" te klikken en daarna op "Initialize ECU".
Wanneer alles correct is uitgevoerd zullen de aangepaste functies (mits deze ook daadwerkelijk hardware matig door de auto worden ondersteund) werken. In mijn geval was dit ook zo. Ik heb de hierboven genoemde instellingen aangepast en hiermee dus deze functies achteraf geactiveerd.
Wel ben ik erachter gekomen dat het FoCCCus programma nogal wat foutcodes achterlaat tijdens en na het uitlezen/laden van de configuratie. Het is dan ook raadzaam om deze naderhand te wissen. Een goed programma hiervoor is Forscan.
Firmware update functie.
Naast bovengenoemde functie om de configuratie aan te passen heeft het FoCCCus programma nog meer mogelijkheden. Zo is het mogelijk om bij alle ondersteunde modules de hardware en software versie nummers uit te lezen.
Verder is het ook mogelijk om de firmware van de meeste modules te updaten. Dit is echter vooralsnog erg risicovol en het is aan te raden om dit niet te doen tenzij je de mogelijkheden hebt om een eventuele fout te herstellen. Zelf heb ik deze mogelijkheden en heb dus de update functie al getest.
Hieronder een HowTo over het updaten van de firmware. In dit voorbeeld ben ik uitgegaan van de teller. Het update proces is echter in principe voor alle modules gelijk.
Met het FoCCCus programma is het mogelijk om van vrijwel alle in de auto aanwezige modules de firmware te updaten. Dit is echter niet geheel zonder risico. Doe dit dus ook alleen als je 100% goed weet waar je mee bezig bent!! Wanneer er iets mis gaat tijdens het updaten kan het in het ergste geval gebeuren dat de teller onbruikbaar wordt.
Zelf heb ik bewust het risico genomen om de firmware van de teller te updaten. Ik heb namelijk de beschikking over een reserve teller. Wanneer het updaten fout zou lopen liep ik dus geen risico. Daarnaast heb ik met de ELM327 interface die ik gebruik al zeer veel Focus 2 modules geprogrammeerd en firmware geupdate. Deze interface heeft zich in het verleden dus wel bewezen.
Tijdens het updaten is het aan te raden om een eventuele schermbeveiliging, slaapstand of andere software die het proces kunnen beïnvloeden uit te schakelen. Verder is het ook verstandig om een acculader op de accu van de auto aan te sluiten en de laptop op netstroom aan te sluiten. Dit om te voorkomen dat de accu van de auto of de laptop tijdens het updaten leeg raken en de update hierdoor wordt onderbroken.
Sluit de ELM327 interface eerst aan op de OBD poort van de auto en vervolgens op de USB aansluiting van de laptop. Schakel vervolgens het contact in en open het FoCCCus programma. Ga vervolgens in het FoCCCus programma naar het “IPC” tabblad. Zorg ervoor dat de ELM327 interface is ingesteld voor het MS CANbus netwerk. Klik nu op de knop “Get Info”.
De hardware/firmware versie nummers van de teller worden nu uitgelezen en weergegeven in het programma.
Bij het updaten van de Focus 3 teller zijn er 2 bestanden van belang. Dit zijn het firmware bestand (SW) en het kalibratie bestand (PROM). In mijn geval waren dit de volgende versies:
SW: BM5T-14C026-AU
PROM: BM5T-14C026-EG
Vervolgens is het kwestie van uitzoeken of er van deze bestanden nieuwere versies zijn. De meeste Ford firmware bestanden zijn vrij te downloaden vanaf DEZE website.
In veel gevallen veranderd bij een nieuwere software versie voor een bepaalde module alleen de laatste letter. Dit is echter niet altijd het geval. Als dit het geval is wordt het zoeken een stuk lastiger.
In mijn geval was het versie nummer van de firmware ook veranderd. Uiteindelijk heb ik het juiste nummer van de laatste versie kunnen achterhalen op een ander forum. Hier had iemand screenshots geplaatst van voor en na de update van de teller. Toevallig had zijn teller voor de update exact dezelfde firmware en kalibratie versie als mijn teller. Aan de hand van deze informatie heb ik vervolgens de juiste bestanden gedownload. In mijn geval waren dit de volgende versies:
SW: BM5T-14C026-AAA
PROM: BM5T-14C026-AEA
De firmware bestanden worden gedownload als RAR bestand. Na het downloaden moeten deze worden uitgepakt.
Ga vervolgens in het FoCCCus programma naar het “Tools” tabblad.
Klik hier bij het eerste deel op de knop “Browse” en selecteer het firmware (SW) bestand. Wanneer het firmware bestand is geopend klik je op de knop “Start Upload”.
Wanneer het uploaden voltooid is krijg je een melding dat de upload succesvol is voltooid. Klik nu wederom op de "Browse" knop en selecteer nu het kalibratie (PROM) bestand.
Wanneer het kalibratie bestand is geopend klik je wederom op de knop “Start Upload”. Wanneer het uploaden voltooid is krijg je wederom een melding dat de upload succesvol is voltooid.
In mijn geval zien de firmware en kalibratie versie er nu zo uit:
Afhankelijk van de ingestelde Baudrate van de ELM327 interface kan het updaten lang duren. Bij mij duurde de totale update procedure bij een Baudrate van 500.000 Kbps zo’n 55 minuten. Bij een lagere Baudrate zal het updaten vanzelfsprekend langer duren.
deze HowTo is geheel op eigen risico!! Begin hier alleen aan als je weet wat je doet. Hou er rekening mee dat het uitlezen/aanpassen van de voertuigsoftware risico's met zich mee kan brengen en in sommige gevallen tot problemen kan leiden. in het ergste geval kan het voorkomen dat de teller onbruikbaar wordt. Begin hier dus alleen aan als je van jezelf weet dat je hier voldoende kennis van hebt en ook de kennis hebt om eventuele problemen op te lossen!!
Per toeval ben ik op het Russische Focus forum een programma tegengekomen waarmee het mogelijk is om bij de Focus 3 instellingen aan te passen d.m.v. het veranderen van de CCC (Central Car Configuration).
Het programma heet FoCCCus en is geschreven door een member van het Russische Focus forum. Het Russische topic hierover kan je HIER vinden. Als je het Russich vertaald naar Engels is het redelijk goed te lezen/begrijpen.
De laatste versie van dit programma heb ik geupload. Deze kan je HIER downloaden.
Op DEZE site die eveneens van de maker van het programma is kan je de AS-BUILT data downloaden (alleen Focus 3).
De Central Car Configuration staat opgeslagen in de tellerunit (IPC) en de Body Control Module (BCM of BCMii). Om een instelling te veranderen dien je deze in de BCM te wijzigen. Het bestand in de IPC is slechts een back-up. Deze kan je in ongewijzigd laten. Zo heb je altijd nog een back-up als er iets fout mocht gaan.
Let erop dat alles wat hier beschreven staat volledig op eigen risico is!! Er kan altijd iets mis gaan waardoor er functies niet meer werken of de auto niet meer start. Doe dit dan ook alleen als je weet wat je doet en bereid bent eventuele risico's te dragen!!
Zelf gebruik ik voor het FoCCCus programma dezelfde ELM327 interface als die ik ook voor de Focus 2 (ELMconfig) gebruikte. Dit is een USB interface met FTDI chipset welke een maximum Baudrate van 50.000 Kbps ondersteund (standaard staat elke ELM327 interface ingesteld op een Baudrate van 38.400 Kbps).
Om te beginnen verbind je de ELM327 interface met de OBD poort van de auto en met de USB aansluiting van de gebruikte laptop. Vervolgens zet je het contact op stand 2. Nu open je het FoCCCus programma.
Nadat je het programma hebt geopend zie je bovenstaand startscherm. Hier voer je bij "Serial Port" de correcte COM poort in van de ELM327 interface. Bij "Port Speed" kan je ervoor kiezen om de Baudrate handmatig in te stellen of automatisch door het programma dit te laten doen. Ik kies voor het laatste. Dit doe je door een vinkje bij de checkbox "Auto" en "Maximize Speed" te plaatsen. Vervolgens kies je bij "Language" voor "English" en klik je op "Open" om het programma te openen. Het programma kiest nu de juiste Baudrate die de interface ondersteund en hierna opent het programma.
Als het programma is geopend kom je in een scherm met de "Central Config". Deze Central Config is nu nog leeg. In de Central Config staan verreweg de meeste instellingen van de auto beschreven. Om de instellingen van de Central Config weer te kunnen geven in het programma moet deze worden uitgelezen uit de auto. Dit doe je door op de knop "Read From BCM" te klikken. Nu worden de instellingen van de auto uitgelezen. Dit kan gepaard gaan met het knipperen van dashboardlampjes, in/uitschakelen van verlichting en modules, etc. Hoe lang het uitlezen duurt is afhankelijk van de Baudrate van de gebruikte ELM327 interface. Bij mij duurt dit ongeveer 1 minuut Bij een Baudrate van 500.000. Het uitlezen wordt weergegeven door een voortgangsbalk onder in het scherm.
Na het uitlezen staan alle instellingen van de auto in het programma ingevuld. Het is verstandig om hier een back-up van te maken voordat je iets aanpast. Vervolgens kan je de gewenste instellingen aanpassen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
Autolocking: Instelling nummer 32 "Automatic Locking By Speed" wijzigen naar "Automatic Locking" (2).
DDS: Instelling nummer 101 "Tire Pressure Monitoring" wijzigen naar "Deflation Detection System" (44).
Hill Start Assist (mits ondersteund): Instelling nummer 218 "Hill Launch Assist" wijzigen naar "With Hill Launch Assist" (02).
Daarnaast is het ook mogelijk om met het FoCCCus programma Cruise Control te activeren. Een HowTo over het achteraf inbouwen van Cruise Control bij de Focus 3 is HIER te vinden.
Verder is het programma ook te gebruiken om het ST menu dat standaard in elke Focus 3 teller aanwezig is te activeren. Een HowTo hierover kan je HIER vinden.
Nadat de gewenste instellingen zijn aangepast moet de gewijzigde configuratie naar de auto worden geladen. Dit doe je door op de knop "Write To BCM" te klikken. Nu wordt de configuratie naar de auto geladen. Dit kan wederom gepaard gaan met het knipperen van dashboardlampjes, in/uitschakelen van verlichting en modules, etc. Hoe lang het uitlezen duurt is ook hier afhankelijk van de Baudrate van de gebruikte ELM327 interface. Net als het uitlezen wordt ook het laden van de configuratie weergegeven door een voortgangsbalk onder in het scherm.
Voor de DDS functie is het tevens noodzakelijk om de ABS module opnieuw te initialiseren. Dit doe je door op het tabblad "ABS Module" te klikken en daarna op "Initialize ECU".
Wanneer alles correct is uitgevoerd zullen de aangepaste functies (mits deze ook daadwerkelijk hardware matig door de auto worden ondersteund) werken. In mijn geval was dit ook zo. Ik heb de hierboven genoemde instellingen aangepast en hiermee dus deze functies achteraf geactiveerd.
Wel ben ik erachter gekomen dat het FoCCCus programma nogal wat foutcodes achterlaat tijdens en na het uitlezen/laden van de configuratie. Het is dan ook raadzaam om deze naderhand te wissen. Een goed programma hiervoor is Forscan.
Firmware update functie.
Naast bovengenoemde functie om de configuratie aan te passen heeft het FoCCCus programma nog meer mogelijkheden. Zo is het mogelijk om bij alle ondersteunde modules de hardware en software versie nummers uit te lezen.
Verder is het ook mogelijk om de firmware van de meeste modules te updaten. Dit is echter vooralsnog erg risicovol en het is aan te raden om dit niet te doen tenzij je de mogelijkheden hebt om een eventuele fout te herstellen. Zelf heb ik deze mogelijkheden en heb dus de update functie al getest.
Hieronder een HowTo over het updaten van de firmware. In dit voorbeeld ben ik uitgegaan van de teller. Het update proces is echter in principe voor alle modules gelijk.
Met het FoCCCus programma is het mogelijk om van vrijwel alle in de auto aanwezige modules de firmware te updaten. Dit is echter niet geheel zonder risico. Doe dit dus ook alleen als je 100% goed weet waar je mee bezig bent!! Wanneer er iets mis gaat tijdens het updaten kan het in het ergste geval gebeuren dat de teller onbruikbaar wordt.
Zelf heb ik bewust het risico genomen om de firmware van de teller te updaten. Ik heb namelijk de beschikking over een reserve teller. Wanneer het updaten fout zou lopen liep ik dus geen risico. Daarnaast heb ik met de ELM327 interface die ik gebruik al zeer veel Focus 2 modules geprogrammeerd en firmware geupdate. Deze interface heeft zich in het verleden dus wel bewezen.
Tijdens het updaten is het aan te raden om een eventuele schermbeveiliging, slaapstand of andere software die het proces kunnen beïnvloeden uit te schakelen. Verder is het ook verstandig om een acculader op de accu van de auto aan te sluiten en de laptop op netstroom aan te sluiten. Dit om te voorkomen dat de accu van de auto of de laptop tijdens het updaten leeg raken en de update hierdoor wordt onderbroken.
Sluit de ELM327 interface eerst aan op de OBD poort van de auto en vervolgens op de USB aansluiting van de laptop. Schakel vervolgens het contact in en open het FoCCCus programma. Ga vervolgens in het FoCCCus programma naar het “IPC” tabblad. Zorg ervoor dat de ELM327 interface is ingesteld voor het MS CANbus netwerk. Klik nu op de knop “Get Info”.
De hardware/firmware versie nummers van de teller worden nu uitgelezen en weergegeven in het programma.
Bij het updaten van de Focus 3 teller zijn er 2 bestanden van belang. Dit zijn het firmware bestand (SW) en het kalibratie bestand (PROM). In mijn geval waren dit de volgende versies:
SW: BM5T-14C026-AU
PROM: BM5T-14C026-EG
Vervolgens is het kwestie van uitzoeken of er van deze bestanden nieuwere versies zijn. De meeste Ford firmware bestanden zijn vrij te downloaden vanaf DEZE website.
In veel gevallen veranderd bij een nieuwere software versie voor een bepaalde module alleen de laatste letter. Dit is echter niet altijd het geval. Als dit het geval is wordt het zoeken een stuk lastiger.
In mijn geval was het versie nummer van de firmware ook veranderd. Uiteindelijk heb ik het juiste nummer van de laatste versie kunnen achterhalen op een ander forum. Hier had iemand screenshots geplaatst van voor en na de update van de teller. Toevallig had zijn teller voor de update exact dezelfde firmware en kalibratie versie als mijn teller. Aan de hand van deze informatie heb ik vervolgens de juiste bestanden gedownload. In mijn geval waren dit de volgende versies:
SW: BM5T-14C026-AAA
PROM: BM5T-14C026-AEA
De firmware bestanden worden gedownload als RAR bestand. Na het downloaden moeten deze worden uitgepakt.
Ga vervolgens in het FoCCCus programma naar het “Tools” tabblad.
Klik hier bij het eerste deel op de knop “Browse” en selecteer het firmware (SW) bestand. Wanneer het firmware bestand is geopend klik je op de knop “Start Upload”.
Wanneer het uploaden voltooid is krijg je een melding dat de upload succesvol is voltooid. Klik nu wederom op de "Browse" knop en selecteer nu het kalibratie (PROM) bestand.
Wanneer het kalibratie bestand is geopend klik je wederom op de knop “Start Upload”. Wanneer het uploaden voltooid is krijg je wederom een melding dat de upload succesvol is voltooid.
In mijn geval zien de firmware en kalibratie versie er nu zo uit:
Afhankelijk van de ingestelde Baudrate van de ELM327 interface kan het updaten lang duren. Bij mij duurde de totale update procedure bij een Baudrate van 500.000 Kbps zo’n 55 minuten. Bij een lagere Baudrate zal het updaten vanzelfsprekend langer duren.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire