Ik ben hier nu al een maand allerlei topics aan het lezen, maar het wordt wel tijd dat ik me eens ga voorstellen.
Na jarenlang in een oude Peugeot 306 te hebben gereden werd het eind juni tijd om afscheid te nemen. De handrem ging kapot en zo kon ik toch niet op vakantie naar bergachtig gebied. Volgens de man van de garage waren er ook teveel kleine en grote kwalen om hem nog enigszins betaalbaar door de APK te krijgen, dus moest er een paar dagen voor onze geplande vakantie snel iets nieuws komen. De 306 heeft dus plaats gemaakt voor een iets minder oude Focus. Zeker niet nieuw, maar voor iemand die in het dagelijks leven eigenlijk niet per se een auto nodig heeft, is het ding hartstikke prima.
Het is een mk1 fase 2 1.6 16v Ghia wagon in Panther Black uit 2002.
Met voor zijn leeftijd een vrij lage kilometerstand van 142.000.
Op een vrijdagmiddag opgehaald bij de Honda-dealer in Amsterdam ZO, meteen naar huis gereden in Nijmegen en op zondag dus ook direct op vakantie gegaan ermee. In de 306 had ik een radio met usb, maar hier zit de originele 6000 in, dus op zaterdag heb ik nog even snel een spindel van 25 cd's gebrand. Op vakantie willen we wel goede muziek natuurlijk.
En nog een foto van de FoFo met uitzicht over het Saarland in Duitsland:
Leuk, zo'n Ghia met in kleur meegespoten grille, handgrepen en stootstrips, maar op een zwarte zie je dat dus helemaal niet. We moeten het dus doen met de chroomkleurige strip en het verkleurde Ghia-logo.
Op deze foto zie je ook de enige opties die de eerste eigenaar erbij besteld heeft: spatlappen en een trekhaak. Verder is hij helemaal standaard, dus met handbediende airco, standaard radio en stoffen bekleding. Natuurlijk wel met donkere middenconsole en de uitgebreide elektronica die bij de Ghia hoort. Volgens mij horen op een Ghia eigenlijk andere velgen dan deze, maar ik weet het niet zeker. En daarnaast vind ik deze ook niet echt lelijk en ik heb niet zo veel zin om geld uit te geven aan andere velgen.
De lelijke zonneschermpjes op de vorige foto zijn na de vakantie vervangen door privacy shades en dat ziet er beter uit. Ook maar meteen een setje winterbanden erbij gekocht en even uitgeprobeerd:
Het is slecht te zien op de foto, maar qua uiterlijk heeft hij wel wat liefde nodig. Hij zit werkelijk van boven tot onder vol met kleine krasjes en beschadigingen. En de kindertjes van de vorige eigenaar hebben regelmatig snoepjes en ranja door het interieur gegooid. Kortom: ze zijn er niet echt zuinig op geweest. Maar goed, daar was de prijs dan ook naar.
Mijn vriendin heeft zich aardig uitgeleefd op het interieur en dat is intussen weer mooi schoon. Die buitenkant, daar ga ik binnenkort maar eens naar kijken.
Reeds uitgevoerde werkzaamheden:
- Carkit ingebouwd
- Telefoonhouder ingebouwd
- Voeding voor telefoon (geschakeld) weggewerkt achter dashboard
- Yatour MP3-interface ingebouwd in dashboardkastje
- Privacy Shades gemonteerd
- Parkeersensoren ingebouwd
Maar er is nog een klein 'to do'-lijstje:
- Bekabeling van trekhaak nakijken
- Slangetje van ruitensproeier achter vervangen
- Mistlamp vóór vervangen (is dof)
Trekhaak heeft geen haast. Het spul werkt wel, maar als die bekabeling is aangesloten, dan werkt het mistachterlicht niet meer. Daar moet ik even wat aan doormeten of gewoon die doorverbinding anders maken.
Voor die andere dingen kan ik vanmiddag nog bij een sloper terecht die een Focus met schade heeft staan. De mistlamp is nog heel en dan trek ik daar meteen het derde remlicht met slangetje en al uit de auto.
Ik kocht destijds in 2006 die oude 306 voor 1750 euro en daar heb ik acht jaar mee gereden zonder grote problemen en ik kreeg er nog 500 voor terug. Ik heb weer een zeer schappelijk bedragje bijgelegd en hopelijk houdt deze Focus het ook weer acht jaar uit. De eerste 2500 kilometer zijn in ieder geval goed bevallen.
Na jarenlang in een oude Peugeot 306 te hebben gereden werd het eind juni tijd om afscheid te nemen. De handrem ging kapot en zo kon ik toch niet op vakantie naar bergachtig gebied. Volgens de man van de garage waren er ook teveel kleine en grote kwalen om hem nog enigszins betaalbaar door de APK te krijgen, dus moest er een paar dagen voor onze geplande vakantie snel iets nieuws komen. De 306 heeft dus plaats gemaakt voor een iets minder oude Focus. Zeker niet nieuw, maar voor iemand die in het dagelijks leven eigenlijk niet per se een auto nodig heeft, is het ding hartstikke prima.
Het is een mk1 fase 2 1.6 16v Ghia wagon in Panther Black uit 2002.
Met voor zijn leeftijd een vrij lage kilometerstand van 142.000.
Op een vrijdagmiddag opgehaald bij de Honda-dealer in Amsterdam ZO, meteen naar huis gereden in Nijmegen en op zondag dus ook direct op vakantie gegaan ermee. In de 306 had ik een radio met usb, maar hier zit de originele 6000 in, dus op zaterdag heb ik nog even snel een spindel van 25 cd's gebrand. Op vakantie willen we wel goede muziek natuurlijk.
En nog een foto van de FoFo met uitzicht over het Saarland in Duitsland:
Leuk, zo'n Ghia met in kleur meegespoten grille, handgrepen en stootstrips, maar op een zwarte zie je dat dus helemaal niet. We moeten het dus doen met de chroomkleurige strip en het verkleurde Ghia-logo.
Op deze foto zie je ook de enige opties die de eerste eigenaar erbij besteld heeft: spatlappen en een trekhaak. Verder is hij helemaal standaard, dus met handbediende airco, standaard radio en stoffen bekleding. Natuurlijk wel met donkere middenconsole en de uitgebreide elektronica die bij de Ghia hoort. Volgens mij horen op een Ghia eigenlijk andere velgen dan deze, maar ik weet het niet zeker. En daarnaast vind ik deze ook niet echt lelijk en ik heb niet zo veel zin om geld uit te geven aan andere velgen.
De lelijke zonneschermpjes op de vorige foto zijn na de vakantie vervangen door privacy shades en dat ziet er beter uit. Ook maar meteen een setje winterbanden erbij gekocht en even uitgeprobeerd:
Het is slecht te zien op de foto, maar qua uiterlijk heeft hij wel wat liefde nodig. Hij zit werkelijk van boven tot onder vol met kleine krasjes en beschadigingen. En de kindertjes van de vorige eigenaar hebben regelmatig snoepjes en ranja door het interieur gegooid. Kortom: ze zijn er niet echt zuinig op geweest. Maar goed, daar was de prijs dan ook naar.
Mijn vriendin heeft zich aardig uitgeleefd op het interieur en dat is intussen weer mooi schoon. Die buitenkant, daar ga ik binnenkort maar eens naar kijken.
Reeds uitgevoerde werkzaamheden:
- Carkit ingebouwd
- Telefoonhouder ingebouwd
- Voeding voor telefoon (geschakeld) weggewerkt achter dashboard
- Yatour MP3-interface ingebouwd in dashboardkastje
- Privacy Shades gemonteerd
- Parkeersensoren ingebouwd
Maar er is nog een klein 'to do'-lijstje:
- Bekabeling van trekhaak nakijken
- Slangetje van ruitensproeier achter vervangen
- Mistlamp vóór vervangen (is dof)
Trekhaak heeft geen haast. Het spul werkt wel, maar als die bekabeling is aangesloten, dan werkt het mistachterlicht niet meer. Daar moet ik even wat aan doormeten of gewoon die doorverbinding anders maken.
Voor die andere dingen kan ik vanmiddag nog bij een sloper terecht die een Focus met schade heeft staan. De mistlamp is nog heel en dan trek ik daar meteen het derde remlicht met slangetje en al uit de auto.
Ik kocht destijds in 2006 die oude 306 voor 1750 euro en daar heb ik acht jaar mee gereden zonder grote problemen en ik kreeg er nog 500 voor terug. Ik heb weer een zeer schappelijk bedragje bijgelegd en hopelijk houdt deze Focus het ook weer acht jaar uit. De eerste 2500 kilometer zijn in ieder geval goed bevallen.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire