lundi 25 août 2014

DwayneNMGN | | Toyota Starlet 1.3 1993 roze => rood

Beste lezers,



In de loop der tijd heb ik heel wat auto's voorzien van een detailbehandeling. Mijn buurman staat altijd vol verbazing te kijken welk resultaat ik boek bij de bolides. Hij vroeg zich af of ik zijn auto weer rood kon krijgen. Schamend reed hij rond en hij wist niet of er nog eer aan het de roze Toyota Starlet uit 1993 te behalen viel. Natuurlijk wilde ik wel aan de slag gaan en zo stond de auto afgelopen week voor mijn deur. Het doel was geen swirlvrije auto, maar hij moest in ieder geval weer goed rood worden.



Het was ook wel nodig. Een compleet verweerde auto zonder enige vorm van reflectie verscheen voor mijn deur.







































































De auto is gewassen met Chemical Guys Citrus Wash and Gloss en alle naden en kieren zijn nagelopen met Meguiar's APC+ en een kwast. Velgen zijn gereinigd met Meguiar's Wheelbrightener, maar aan de velgen viel geen eer meer te behalen. De aandacht ging dus voornamelijk naar de lak.



Kleien is gedaan met Valet Pro citrus bling en Milde Meguiar's clay. Zelfs bij het kleien kwam er al rode lak mee. Voorzichtig aan dus..







Eenmaal begonnen met het polijstproces kreeg ik de motorkap echt amper gedaan. Ik ben begonnen met een witte hamach polishingpad in combinatie met Meguiar's M66/Color-X. Dit gaf echter geen gewenst resultaat waarbij ik zelf even verbaasd stond te kijken. Normaliter zou dit direct moeten werken. Ik ben vanaf dat moment steeds grover gaan polijsten, maar ik heb wel in mijn achterhoofd gehouden dat je zo door de lak heen zou kunnen gaan. Mini testpotjes waren dus het geval. Zo heb ik Meguiar's M80, M105 getest, met diverse polijstpads en backingplates. De motorkap was zo extreem verweerd dat er echt grof geschut aan te pas moest komen. Voor het eerst heb ik Hamach Step 0 tevoorschijn gehaald met een speciale pad voor extreme verwering (rotary). Dat werkte perfect! De pot is echt onpraktisch, maar het is wel een goed polijstmiddel voor een grove aanpak. De rest van de auto kon met een mildere combinatie af. Wel de Hamach step 0, maar dan in combinatie met een Hamach cutting pad. Dit was veel grover dan ik in eerste instantie had verwacht en dat nam dus behoorlijk wat tijd in beslag.











Stukje bij beetje werd het al beter en verdween de doffe laag.















De reflectie kwam terug.







Een soort van 50/50







Voor.







Na.







Wel liepen de polijstpads snel vol.











Na de grove polijstsessie is er licht nagepolijst met Hamach step 2 op de D/A. Hierna volgde Chemical Guy's Vertua Bond. Als beschermlagen is gekozen om HD Poxy te gebruiken. Trims zijn diverse malen behandeld met Gloss-it TRV en dit gaat in de toekomst nog vaker gebeuren. De banden zijn aangepakt met Mothers Reflection Tire Care.







Het resultaat!











































Bedankt voor het lezen,





DwayneNMGN




Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire