mardi 2 décembre 2014

Startproblemen/Toerental bij stationair niet stabiel

Hallo,



Ik ben nieuw op dit forum en mocht ik dit op de verkeerde plek zetten laat het mij weten. Ik beschouw mezelf als een leek op 't gebied van auto's dus als ik iets raars zeg vergeef mij ;).



Ik heb een Ford Focus Ambiente 1.4 van 2001. Ik heb deze ongeveer een jaar geleden gekocht met 58.000 op de teller. Zit nu inmiddels op 88.000. De auto rijdt fijn, schakelt goed etc. maar ik maak me toch zorgen over bepaalde dingen. Misschien dat enige opheldering deze zorgen kan wegnemen. Alvast bedankt!



1. Starten

Het starten duurt gewoon te lang. Ik weet dat het een oude auto is maar met zo weinig op de teller mag je verwachten dat hij in 1 keer aan springt. Dit duurt soms wel 3 a 4 seconden. Bij het starten springt de toerenteller naar +/- 1100-1300 schat ik. Ik heb ergens gelezen dat dit normaal is. Maar het blijft niet stabiel op 1 toerental staan. Pas nadat hij warm is gaat hij netjes terug.

Wat kan ik doen aan startproblemen? De garage vertelde mij dat het hoogstwaarschijnlijk aan de accu ligt. Ik wilde niet meteen een nieuwe kopen met de garantie dat het daadwerkelijk zou helpen. Ik heb de ANWB gebeld voor een accucheck en zij zeiden dat hij nog in orde was na de check. Hij heeft 8u stil gestaan dus aan het pas hebben gereden en opgeladen zijn kan het niet liggen.



2. Stationair bij bijv. een stoplicht

De motor loopt stationair goed, maar af en toe bij het stilstaan gaat hij brommen (toerental loopt op en af) dus niet stabiel. Moet ik mij hier zorgen over maken? Hetzelfde gebeurt bij het aanzetten van de alarmlichten in stationaire stand. De motor bromt mee op het ritme van de alarmlichten. Is dit normaal?



3. Vermogen verlies op bijv. de autosnelweg

Af en toe merk ik dat de auto verschillend reageert op het gaspedaal. De ene keer trekt hij wel goed door (Dus hoef ik het pedaal maar een beetje in te drukken) en de andere keer kan ik planken wat ik wil hij gaat niet sneller vooruit. Dit gebeurt bij alle weersomstandigheden. Bijvoorbeeld bij een lange rit merk ik dit verschil goed. Natuurlijk houd ik er rekening mee dat het berg-op anders gaat dan berg-af. Ik heb het over een recht stuk.



Nog een aantal vragen m.b.t. vervanging (ik heb geen onderhoudsboekje):



4. Hoe weet ik hoe oud mijn accu is?



5. Hoe weet ik of mijn distributieriem is vervangen (aangezien de auto 13 jaar oud is)?



Misschien dat mij nog een aantal vragen oproepen maar dit is was ik zo weet op dit moment. Alvast bedankt voor jullie reacties. Misschien dat iemand deze problemen herkent, zodat ik niet bij de garage dure onnodige reparaties hoef uit te voeren waar ze mijn hele motor gaan open maken en weet ik veel wat allemaal;).




Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire