Hier dan mijn verslag van het detailen van de Ford Kuga van Gert-Jan en zijn vrouw Jolanda.
Enige tijd geleden had Gert-jan al eens laten vallen dat hij graag de Kuga een keer een goede poetsbeurt wilde (laten) geven, nu is Gert-Jan meer het type van ''als iets mooi moet worden dan spuit ik het wel'' haha.
Maar goed, uiteindelijk heeft hij de stoute schoenen aangetrokken en contact met mij gezocht.
Oei, onze ''huisspuiter'' die mij als amateur detailer vraagt om zijn mooie Kuga door mij te laten behandelen, dat ging voor mij de lat wel ff hoger leggen :oops:
Afgelopen vrijdagavond was het dan zo ver, ik kreeg de Kuga een heel weekend in mijn bezit.
Nu ben ik altijd al een stiekeme fan geweest van de Kuga, zelfs overwogen er 1 te kopen met die lekkere 2.5liter motor erin :cheer:
Het eerste wat me opviel aan de Kuga, wat een bult hoekje, knikjes, kuiltjes en bobbeltjes zitten er in, en dan heb ik het niet over schade dingetjes, nee gewoon het model, daar is de RS een glad gestreken laken bij ;)
Ik heb hem eerst in de wasbox met de hogedrukspuit afgespoten en gewassen, ook alle kiertjes en moeilijke hoekje gedaan met een kwast.
Daarna heb ik hem ingespoten met Non Ferro van Monello, want zoals ik al wel een beetje verwachtte zaten er veel ''ijzer deeltjes'' op de lak.
Dit kun je zien aan de roze/rode plekken, dit beeld zat over de hele auto en met name dan op de liggende delen.
Daarna de auto nogmaals gewassen, alleen nu met APC.
Toen kon ik weer naar de welbekende werkplek op mijn werk om de auto te gaan kleien, ik had het plan om dit in de wasbox te doen maar bij 4 graden is dat geen pretje.
Tijdens het kleien kon ik onder goed licht gelijk de gehele auto beter inspecteren, er kwam tijdens het kleien niet echt veel vuil meer vanaf, dat was er al vanaf gegaan met de Non Ferro, wel werd de lak er een stuk gladder van natuurlijk.
Na het kleien heb ik de auto afgenomen en zo kon die verder mooi opdrogen en kon ik zaterdag ochtend beginnen met afplakken van de vele kunststof delen die aan de Kuga zitten.
Hier nog een paar foto's van de imperfecties waarvan een deel geheel verdwenen zijn maar ook een deel zijn blijven zitten helaas, het leek wel of de vorige eigenaar regelmatig met een schuurspons bezig is geweest :nocheer:
Ook zaten er plekjes op waar er een schilfer lak verdwenen is.
Er was op heel wat plekken ook geen glans meer te vinden.
Na 2 rondjes DAP-en is de glans weer helemaal terug gekomen, de diepe ''schuurspons achtige'' krassen zijn niet geheel verdwenen helaas, waarschijnlijk had ik met een Rotary een stukje verder kunnen komen, helaas heb ik hier nog geen ervaring mee en heb er ook geen machine voor.
De lak is na het dappen eerst ontvet met een Cleaner zodat er een vetvrije ondergrond was voor de coating (reload) die ik in 2 lagen heb aangebracht.
Daarna heb ik nog een laagje Ultimate Liquid Wax aangebracht zodat de Kuga weer goed beschermd is tegen vuil en weersinvloeden.
Ook is al het ''glaswerk'' aan de buitenzijde behandeld met RainX.
Tussen al mijn werkzaamheden door, waar ze me ook geholpen heeft, heeft Bianca zich gestort op de binnenzijde van de Kuga en ook onder de motorkap heeft zij de boel weer ''proper'' gemaakt, helaas ben ik vergeten een foto te maken :oops: van dat resultaat wat er zeer zeker mocht wezen.
Wel een foto van hoe het was.
Neem van mij maar aan dat het er nu weer super strak uitziet :mrgreen:
Vanmiddag kwam Gert-Jan me nog ff helpen met de velgen, die zijn er dus ff af geweest en ook die zijn weer mooi schoon en staan weer netjes in de wheelwax.
Hier nog wat resultaat foto's
Het resultaat waar ik met mijn middelen die ik had best trots op ben.
Ook Gert-Jan was zeer verrast en blij met de Kuga die hij weer mee naar huis kon nemen.
Hij voelt weer babybilletjes zacht en glimt (ook al is die wit) als een verse keutel in de maneschijn :mrgreen:
Bianca bedankt voor je hulp en Gert-Jan bedankt voor het vertrouwen om deze klus voor jou te mogen doen.
Bedankt voor het lezen :D
Enige tijd geleden had Gert-jan al eens laten vallen dat hij graag de Kuga een keer een goede poetsbeurt wilde (laten) geven, nu is Gert-Jan meer het type van ''als iets mooi moet worden dan spuit ik het wel'' haha.
Maar goed, uiteindelijk heeft hij de stoute schoenen aangetrokken en contact met mij gezocht.
Oei, onze ''huisspuiter'' die mij als amateur detailer vraagt om zijn mooie Kuga door mij te laten behandelen, dat ging voor mij de lat wel ff hoger leggen :oops:
Afgelopen vrijdagavond was het dan zo ver, ik kreeg de Kuga een heel weekend in mijn bezit.
Nu ben ik altijd al een stiekeme fan geweest van de Kuga, zelfs overwogen er 1 te kopen met die lekkere 2.5liter motor erin :cheer:
Het eerste wat me opviel aan de Kuga, wat een bult hoekje, knikjes, kuiltjes en bobbeltjes zitten er in, en dan heb ik het niet over schade dingetjes, nee gewoon het model, daar is de RS een glad gestreken laken bij ;)
Ik heb hem eerst in de wasbox met de hogedrukspuit afgespoten en gewassen, ook alle kiertjes en moeilijke hoekje gedaan met een kwast.
Daarna heb ik hem ingespoten met Non Ferro van Monello, want zoals ik al wel een beetje verwachtte zaten er veel ''ijzer deeltjes'' op de lak.
Dit kun je zien aan de roze/rode plekken, dit beeld zat over de hele auto en met name dan op de liggende delen.
Daarna de auto nogmaals gewassen, alleen nu met APC.
Toen kon ik weer naar de welbekende werkplek op mijn werk om de auto te gaan kleien, ik had het plan om dit in de wasbox te doen maar bij 4 graden is dat geen pretje.
Tijdens het kleien kon ik onder goed licht gelijk de gehele auto beter inspecteren, er kwam tijdens het kleien niet echt veel vuil meer vanaf, dat was er al vanaf gegaan met de Non Ferro, wel werd de lak er een stuk gladder van natuurlijk.
Na het kleien heb ik de auto afgenomen en zo kon die verder mooi opdrogen en kon ik zaterdag ochtend beginnen met afplakken van de vele kunststof delen die aan de Kuga zitten.
Hier nog een paar foto's van de imperfecties waarvan een deel geheel verdwenen zijn maar ook een deel zijn blijven zitten helaas, het leek wel of de vorige eigenaar regelmatig met een schuurspons bezig is geweest :nocheer:
Ook zaten er plekjes op waar er een schilfer lak verdwenen is.
Er was op heel wat plekken ook geen glans meer te vinden.
Na 2 rondjes DAP-en is de glans weer helemaal terug gekomen, de diepe ''schuurspons achtige'' krassen zijn niet geheel verdwenen helaas, waarschijnlijk had ik met een Rotary een stukje verder kunnen komen, helaas heb ik hier nog geen ervaring mee en heb er ook geen machine voor.
De lak is na het dappen eerst ontvet met een Cleaner zodat er een vetvrije ondergrond was voor de coating (reload) die ik in 2 lagen heb aangebracht.
Daarna heb ik nog een laagje Ultimate Liquid Wax aangebracht zodat de Kuga weer goed beschermd is tegen vuil en weersinvloeden.
Ook is al het ''glaswerk'' aan de buitenzijde behandeld met RainX.
Tussen al mijn werkzaamheden door, waar ze me ook geholpen heeft, heeft Bianca zich gestort op de binnenzijde van de Kuga en ook onder de motorkap heeft zij de boel weer ''proper'' gemaakt, helaas ben ik vergeten een foto te maken :oops: van dat resultaat wat er zeer zeker mocht wezen.
Wel een foto van hoe het was.
Neem van mij maar aan dat het er nu weer super strak uitziet :mrgreen:
Vanmiddag kwam Gert-Jan me nog ff helpen met de velgen, die zijn er dus ff af geweest en ook die zijn weer mooi schoon en staan weer netjes in de wheelwax.
Hier nog wat resultaat foto's
Het resultaat waar ik met mijn middelen die ik had best trots op ben.
Ook Gert-Jan was zeer verrast en blij met de Kuga die hij weer mee naar huis kon nemen.
Hij voelt weer babybilletjes zacht en glimt (ook al is die wit) als een verse keutel in de maneschijn :mrgreen:
Bianca bedankt voor je hulp en Gert-Jan bedankt voor het vertrouwen om deze klus voor jou te mogen doen.
Bedankt voor het lezen :D
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire