lundi 2 février 2015

Vervangen Recirculation Valve bij ST225

Hier ff het verslagje van het vervangen van de R-Circ-Valve op een Focus ST. Dit verslag is oorspronkelijk door @Sbro.nl gemaakt maar ik zocht me iedere keer het rambam daarom maar besloten hem hier alsnog neer te zetten voor anderen.



Afgelopen zaterdag kwam MartijnST hier bij mij op bezoek, hij had een tijdje die valve liggen, over genomen van Ereske (Johan) die had hem in zijn oude auto zitten, de RS2.



Nu had ik het zelf al een x gedaan bij mijn RS en daar was het al een vervelende klus, niet dat het moeilijk is maar je kunt er verdomt moeilijk bij.



Bij de ST is het nog erger :nocheer:, hij ligt nog dieper in de auto, de turbo is ook kleiner en er zit nog meer in de weg.

Gelukkig is het wel gelukt, al was het wel een heel gepruts.



Je begint natuurlijk met het op de krik zetten en het rechter voorwiel eraf te halen. En dan zoek je de oude Valve op, die ligt behoorlijk in de diepte.

Het is de zwarte deksel met dat slangetje eraan.

Er zit nog een witte kap die je riem beschermt tegen vetspetters mocht je aandrijfhoes lek raken, deze kun je eenvoudig los klikken, zo heb je weer net iets meer ruimte.











En zoals je op de foto ziet er zit van alles voor, de selenoid (zwarte blokje met 3 slangen en een stekker) die kun je er afklikken door hem omhoog te schuiven, van de beugel af, daarna haal je het rechter slangetje los.

De selenoid leg je dan zover als je kunt naar links en de losse slang zover mogelijk naar rechts.



Dan is het de bedoeling de 3inbus boutjes los te maken (in de rode ring) nu zie je gelijk het probleem, die beugel met ''Volvo'' en die zilverkleure buis van de airo zitten in de weg :nocheer:



Mij lukt het uiteindelijk om met een lange inbus sleutel van 5mm (met zo'n ronde kop) de 3 inbussen los te krijgen, wel een hefboompje maken met een klein buisje oid want ze zitten behoorlijk vast.

Als je dit gelukt is en je de moed nog niet hebt opgegeven (ik ben er een behoorlijk tijd mee aan het martelen geweest en mijn handen en polsen zijn behoorlijk beurs geworden)dan valt de oude valve in 3 stukken uit elkaar, dat hoort zo, deksel, veertje en een soort rubberen dop.









Er is dan in de turbo het volgende gat te zien.







De nieuwe Valve monteer je met de gleuf naar de rechterkant (zie ook de platte kant die op buitenste ring zit met de gaten).

De boutjes iets insmeren met een beetje vet, dat vergemakkelijkt de montage en kun je ze er eenvoudiger indraaien.







het buisje MOET NAAR LINKS BOVEN in de ST, op de volgende foto zie je dat ik dat nog niet goed gedaan had :weird:







Omdat de slang nu tegen de turbobehuizing aan ligt heb ik boel nadien nogmaals los moeten halen om het op te lossen :nocheer::cussing::nocheer::cussing::nocheer::cuss ing:



Dus naar links boven!!!!



Dan is het een kwestie van alles weer terug op de oude positie, vergeet de selenoid en het slangetje niet.



Wiel er weer op, wel ff de bouten netjes natrekken met de momentsleutel en je klusje is geklaard.



Martijn wilde graag de gele veer erin omdat zijn ST getuned is, voor originele ST's is de groene veer gebruikelijk.



Green - 6-8 PSI

Yellow - 10-12 PSI

Blue - 14-16 PSI

Red - 18-20 PSI



Resultaat, een niet meer fluitende ST/RS (rond de 2000toeren) en in mijn ogen beter oppakkende turbo, die minder drukverlies heeft tijdens het opschakelen.



hopelijk ben ik niks vergeten te melden, mochten er aanvullingen zijn dan hoor ik het graag.



Bedankt voor het lezen en suc6 met de klus




Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire