Omdat ik regelmatig met een aanhanger rijd, moest er onder mijn Focus uiteraard weer een trekhaak gemonteerd worden.
Online een trekhaak besteld en voor 210 euro werd hij thuisbezorgd.
Gekozen voor een vaste trekhaak met een 7-polige aansluiting. Vast omdat ik dus regelmatig een aanhanger trek, omdat ik het er niet heel vervelend uit vind zien en omdat ik mezelf ken; na hem er drie keer afgehaald te hebben, laat ik hem toch zitten...:D
Volgens het bijgeleverde stappenplan van de bedrading was het een hoop werk. Gelukkig bleek mijn kabelboom al voorbereid en zaten er 2 stekkertjes aan waar je de bedrading zo in kon klikken. Een groot deel van de beschrijving was voor mij dus niet van toepassing. 2 Stekkertjes inpluggen en een aardedraad vastmaken onder een schroef en de electronica was klaar.
Het monteren van de trekhaak was wat meer werk maar goed te doen en niet al te moeilijk.
Het stappenplan hiervoor was ook duidelijk. Alleen het loshalen van de bumper leverde wat vertraging op omdat ik uit de beschrijving niet helemaal goed opmaakte wat er nou wel en wat niet mee los moest.
Zoals gewoonlijk moet je net iets harder trekken dan je in eerste instantie durft.
Als de bumper los is, moet je de binnenbumper met 6 schroeven loshalen en in de ontstane opening de trekhaak vastschroeven.
Als alles vast zit nog een klein stukje uit de bumper zagen en de bumper weer monteren. Het uitgezaagde stuk zit onder aan de bumper en zie je niet, tenzij je op je knieën gaat zitten.. :)
Ik heb alle moeren en bouten ingespoten met Tectyl om roestvorming tegen te gaan.
Ik moet hem alleen nog laten aanmelden in de boordcomputer. Desondanks werkt de verlichting op de aanhangwagen al wel en geeft hij ook aan wanneer er een lampje kapot is. Nadeel is dat de PDC blijft piepen.
De vaste trekhaak stoort overigens niet op de PDC als er geen aanhanger achter hangt. Hij zit dus buiten het zicht van de PDC.
Hier nog wat foto's:
Bij het demonteren van de bumper blijft het zwarte gedeelte met de letters W en DH dus aan de auto zitten. Dat was bij mij in het begin nog wat onduidelijk.
[IMG] [/IMG]
[IMG] [/IMG]
[IMG] [/IMG]
De plaats waar eerst de oude binnenbumper zat. Deze oude binnenbumper hoeft niet meer terug gemonteerd te worden.
[IMG] [/IMG]
[IMG] [/IMG]
[IMG] [/IMG]
[IMG] [/IMG]
[IMG] [/IMG]
[IMG] [/IMG]
In het midden achter de bumper, waar nu dus de trekhaak zit, zit een electronisch apparaatje. Geen idee waar dat voor dient. Ik heb hem uiteraard op dezelfde manier terug gemonteerd maar ben wel benieuwd waar dit voor dient.
Ik zal er binnenkort een foto van maken.
Online een trekhaak besteld en voor 210 euro werd hij thuisbezorgd.
Gekozen voor een vaste trekhaak met een 7-polige aansluiting. Vast omdat ik dus regelmatig een aanhanger trek, omdat ik het er niet heel vervelend uit vind zien en omdat ik mezelf ken; na hem er drie keer afgehaald te hebben, laat ik hem toch zitten...:D
Volgens het bijgeleverde stappenplan van de bedrading was het een hoop werk. Gelukkig bleek mijn kabelboom al voorbereid en zaten er 2 stekkertjes aan waar je de bedrading zo in kon klikken. Een groot deel van de beschrijving was voor mij dus niet van toepassing. 2 Stekkertjes inpluggen en een aardedraad vastmaken onder een schroef en de electronica was klaar.
Het monteren van de trekhaak was wat meer werk maar goed te doen en niet al te moeilijk.
Het stappenplan hiervoor was ook duidelijk. Alleen het loshalen van de bumper leverde wat vertraging op omdat ik uit de beschrijving niet helemaal goed opmaakte wat er nou wel en wat niet mee los moest.
Zoals gewoonlijk moet je net iets harder trekken dan je in eerste instantie durft.
Als de bumper los is, moet je de binnenbumper met 6 schroeven loshalen en in de ontstane opening de trekhaak vastschroeven.
Als alles vast zit nog een klein stukje uit de bumper zagen en de bumper weer monteren. Het uitgezaagde stuk zit onder aan de bumper en zie je niet, tenzij je op je knieën gaat zitten.. :)
Ik heb alle moeren en bouten ingespoten met Tectyl om roestvorming tegen te gaan.
Ik moet hem alleen nog laten aanmelden in de boordcomputer. Desondanks werkt de verlichting op de aanhangwagen al wel en geeft hij ook aan wanneer er een lampje kapot is. Nadeel is dat de PDC blijft piepen.
De vaste trekhaak stoort overigens niet op de PDC als er geen aanhanger achter hangt. Hij zit dus buiten het zicht van de PDC.
Hier nog wat foto's:
Bij het demonteren van de bumper blijft het zwarte gedeelte met de letters W en DH dus aan de auto zitten. Dat was bij mij in het begin nog wat onduidelijk.
[IMG] [/IMG]
[IMG] [/IMG]
[IMG] [/IMG]
De plaats waar eerst de oude binnenbumper zat. Deze oude binnenbumper hoeft niet meer terug gemonteerd te worden.
[IMG] [/IMG]
[IMG] [/IMG]
[IMG] [/IMG]
[IMG] [/IMG]
[IMG] [/IMG]
[IMG] [/IMG]
In het midden achter de bumper, waar nu dus de trekhaak zit, zit een electronisch apparaatje. Geen idee waar dat voor dient. Ik heb hem uiteraard op dezelfde manier terug gemonteerd maar ben wel benieuwd waar dit voor dient.
Ik zal er binnenkort een foto van maken.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire