Zoals bekend breekt de veer van het koppelingspedaal best vaak bij de benzine uitvoeringen van de Focus II.
Vaak hoor je een knal en dan voelt het koppelingspedaal heel soepel bij het intrappen. Ook komt 'ie iets langzamer naar boven. De veer helpt namelijk om het pedaal naar boven te trekken.
Hier is er al veel over geschreven (o.a. hier, hier en hier), maar tot nu toe waren er niet veel foto's op het forum.
Bij deze dus - een korte HOW-TO voor de mensen die zoals mij graag een foto of twee willen zien. :) Met dank aan iedereen die informatie over de montage al op het forum heeft geplaatst. :thumbs:
De Veer
FINIS: 1463612 (prijs maart 2015: 7.18, incl. BTW); Dit betreft een set. De veer links op de foto is wat je nodig hebt voor de benzine versies van de Focus II. De andere is (als ik het goed heb begrepen voor diesels en de ST).
Gereedschap
Lange Torx 25 schroevendraaier (ca. 15cm of meer zonder de hendel)
Grote en stevige sleutelhanger ring (diameter ca. 2,5cm of groter)
Andere hebben een bandenlichter gebruikt om de veer over het pedaal te trekken. Ik zelf vond de sleutelhanger ring sneller en makkelijker.
Tip: Stappen 1 en 2 zijn misschien niet nodig, maar ik vond het makkelijker werken met dit paneel eraf.
STAP 1
Verwijder de radio afstandsbediening door het gemarkeerde clipje in te duwen en dan de unit met beleid eraf te trekken. Pas op - er staat nog een kabeltje aangesloten aan de binnenkant. Die moet je ook lost maken.
STAP 2
Het dashboardpaneel aan de linker kant bij je knieën zit met twee schroeven vast en wat clips. De plekken van de schroeven zijn op de foto hieronder gemarkeerd. Maak ze los en dan trek je het paneel naar voren en iets naar boven eraf.
Let op: de OBD2 poort zit nog aan het paneel vast. Maak hem los en dan kan het paneel aan de kant.
STAP 3
Verwijder de kap onder het stuur. Die zit ook met twee T25 schroeven vast en is ook 4x geklikt aan de bovengedeelte die boven het stuurwiel staat.
De schroeven zitten hier:
En hij is hier geklikt (stuurwiel even omdraaien):
Maak de kap los en trek hem dan naar jou en naar beneden. Het stuurwiel moet je eerst 180 graden omdraaien:
STAP 4
Als alles weg is, dan heb je toegang tot de achterkant van het pedaal en ook de veer (via gemarkeerde gaatje):
Verwijder eventueel de oude veer - soms blijft een stuk van de veer nog aan de pedaalbox zitten.
STAP 5
Vervolgens monteer je je nieuwe veer.
De veer heeft twee verschillende kanten:
Je monteert eerst de korte kant aan de pedaalbox/pedalensteun. Hiervoor moet je met je rug op de mat liggen. Een zaklamp is best handig anders zie niet zo veel achter het pedaal.
Ik heb de veer gemonteerd zoals op de foto hieronder. Ik weet niet of het eigenlijk zo moet of andersom (haak van boven naar beneden). Hij zit in ieder geval mooi vast.
Nu moet je de andere kant van de veer over het lipje van het pedaal trekken. Hier heb ik de sleutelhanger ring voor gebruikt. Die is makkelijk te verwijderen na dat de veer op het pedaal zit.
Het makkelijkste voor mij was om weer op mijn rug op de mat te liggen en met mijn linkerhand de veer te trekken via de gat aan de bovenkant (zie foto STAP 4). Zo zie je ook wat je doet. Met je rechterhand van boven trekken heb je misschien wat meer kracht maar ik zelf kon eigenlijk niets zien van wat ik deed...
STAP 6
Controleer of het pedaal weer netjes werkt en zet alles in omgekeerde volgorde terug.
Vaak hoor je een knal en dan voelt het koppelingspedaal heel soepel bij het intrappen. Ook komt 'ie iets langzamer naar boven. De veer helpt namelijk om het pedaal naar boven te trekken.
Hier is er al veel over geschreven (o.a. hier, hier en hier), maar tot nu toe waren er niet veel foto's op het forum.
Bij deze dus - een korte HOW-TO voor de mensen die zoals mij graag een foto of twee willen zien. :) Met dank aan iedereen die informatie over de montage al op het forum heeft geplaatst. :thumbs:
De Veer
FINIS: 1463612 (prijs maart 2015: 7.18, incl. BTW); Dit betreft een set. De veer links op de foto is wat je nodig hebt voor de benzine versies van de Focus II. De andere is (als ik het goed heb begrepen voor diesels en de ST).
Gereedschap
Lange Torx 25 schroevendraaier (ca. 15cm of meer zonder de hendel)
Grote en stevige sleutelhanger ring (diameter ca. 2,5cm of groter)
Andere hebben een bandenlichter gebruikt om de veer over het pedaal te trekken. Ik zelf vond de sleutelhanger ring sneller en makkelijker.
Tip: Stappen 1 en 2 zijn misschien niet nodig, maar ik vond het makkelijker werken met dit paneel eraf.
STAP 1
Verwijder de radio afstandsbediening door het gemarkeerde clipje in te duwen en dan de unit met beleid eraf te trekken. Pas op - er staat nog een kabeltje aangesloten aan de binnenkant. Die moet je ook lost maken.
STAP 2
Het dashboardpaneel aan de linker kant bij je knieën zit met twee schroeven vast en wat clips. De plekken van de schroeven zijn op de foto hieronder gemarkeerd. Maak ze los en dan trek je het paneel naar voren en iets naar boven eraf.
Let op: de OBD2 poort zit nog aan het paneel vast. Maak hem los en dan kan het paneel aan de kant.
STAP 3
Verwijder de kap onder het stuur. Die zit ook met twee T25 schroeven vast en is ook 4x geklikt aan de bovengedeelte die boven het stuurwiel staat.
De schroeven zitten hier:
En hij is hier geklikt (stuurwiel even omdraaien):
Maak de kap los en trek hem dan naar jou en naar beneden. Het stuurwiel moet je eerst 180 graden omdraaien:
STAP 4
Als alles weg is, dan heb je toegang tot de achterkant van het pedaal en ook de veer (via gemarkeerde gaatje):
Verwijder eventueel de oude veer - soms blijft een stuk van de veer nog aan de pedaalbox zitten.
STAP 5
Vervolgens monteer je je nieuwe veer.
De veer heeft twee verschillende kanten:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door antig01 (Bericht 1820184161) Korte haak van de veer moet aan de pedalensteun Lange haak van de veer moet aan het pedaal. |
Je monteert eerst de korte kant aan de pedaalbox/pedalensteun. Hiervoor moet je met je rug op de mat liggen. Een zaklamp is best handig anders zie niet zo veel achter het pedaal.
Ik heb de veer gemonteerd zoals op de foto hieronder. Ik weet niet of het eigenlijk zo moet of andersom (haak van boven naar beneden). Hij zit in ieder geval mooi vast.
Nu moet je de andere kant van de veer over het lipje van het pedaal trekken. Hier heb ik de sleutelhanger ring voor gebruikt. Die is makkelijk te verwijderen na dat de veer op het pedaal zit.
Het makkelijkste voor mij was om weer op mijn rug op de mat te liggen en met mijn linkerhand de veer te trekken via de gat aan de bovenkant (zie foto STAP 4). Zo zie je ook wat je doet. Met je rechterhand van boven trekken heb je misschien wat meer kracht maar ik zelf kon eigenlijk niets zien van wat ik deed...
STAP 6
Controleer of het pedaal weer netjes werkt en zet alles in omgekeerde volgorde terug.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire