jeudi 19 mars 2015

2.0 TDCI 140pk niet comfortabel wegrijden in 1ste vanuit stilstand

Heb al een tijdje een euvel waar ik maar niet aan wen. Soepel optrekken zit er niet in.



Vanuit stilstand wegrijden in 1ste versnelling. Ik laat langzaam koppeling opkomen tot ie wil pakken en geef dan een ieniemienie beetje gas (diesel). Toeren slaan uit naar 1400 toeren. Vervolgens laat ik koppeling verder opkomen en geef, zoals gewoonlijk, ietsje meer gas. Toerenteller slaat uit naar +/-1400rpm, en valt meteen helemaal terug. Een flinke schok en ik moet dan het gaspedaal een heel stuk verder intrappen om niet stil te vallen



Wat ik niet begrijp is dat in deze situatie bij 1 mm gaspedaal intrappen, de toeren uitslaan vervolgens terugvallen. Dit is enkel in 1ste versnelling bij wegrijden, opschakelen naar volgende versnellingen zonder problemen.



Als ik file rijd, dan laat ik enkel de koppeling opkomen en geef geen gas. Dit gaat comfortabel, vervolgens versnellen we en geef ik vanuit niets gas, dit gaat soepel, maar moet wel gaspedaal flink intrappen vooraleer er echt gas wordt gegeven. Tja, dit is natuurlijk geen manier van comfortabel optrekken bij een stoplicht.

Flink meer gas geven vooraleer ik de koppeling laat opkomen, werkt wel, maarja zonde van het verbruik en tja,......



even wat data: 2.0tdci 140pk, 2012, 79000km




Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire