dimanche 3 mai 2015

Focus 1 fase 1 Afstandsbedieningsmodule inbouwen

Ik weet dat er al meerdere topics over lopen en zelfs 1 of 2 howto's, maar helaas zijn daar de plaatjes vaak 'overleden'. Dus vandaar dat ik de electronica-hobbyisten toch nog maar eens lief aankijk ( @JeeVee? :) )

Ik heb ongeveer hetzelfde setje gekocht als in @JeeVee's topic. (http://ift.tt/1GJnJqw) In Ieder geval met dezelfde aansluitmodule.

Mijn focus heeft inderdaad nog een aparte CV-module rechts achter het dashboardkastje, waar 1 groene steker in zit en nog een aparte blauwe steker die netjes ergens aan ophangt en ongetwijfeld ergens op een optioneel Ford-onderdeeltje aagesloten zou kunnen worden. ;)



Nu is mijn vraag wat zijn de 2 kabels die respectievelijk het OPEN en DICHT signaal geven?
Wat ik tot nu toe heb ontdekt is dat het geen pulse is maar een Massa-schakeling. Er komt een continue -12V op de OPEN voor CV open en een continue -12V op de SLUIT voor afsluiten.

Ik ben redelijk technisch aangelegd, maar vind het wel spannend om zomaar stroom massa op een kabel te zetten.

Kan ik zomaar een kabel aanprikken, waarvan ik denk dat het de goeie is en die sluiten met massa? Nee toch? Stel dat daar +12V op staat heb je kortsluting!?

Ik heb een prima multimeter gekocht, waar ik de basics wel van ken. Hoe kan ik veilig op zoek gaan naar de juiste pin/draad?

Ik wil graag leren hoe ik dit juist aanpak. :) Maar als iemand me ook gewoon kan influisteren dat het hoogst waarschijnlijk die en die draad ik, kan ik met een iets geruster hart snijden en meten..

Aansluitschema is als deze:


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire